(poly) ethyleenglycol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

(poly) ethyleenglycol

Ik heb een opdracht gekregen voor scheikunde ( ik zit in 4 VWO) waarbij het gaat over een artikel van kogelvrije panty's. Daarin komt ethyleenglycol in voor. Dat is mijn probleem, omdat ik niet weet wat het nou precies is en wat de structuurformule, etc. is. Wie kan mij dit uitleggen?

Ivo

PS: In het artikel staat: "aramideweefsel wordt in een suspensie van polyethyleenglycol gedrenkt"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: (poly) ethyleenglycol

Ethyleenglycol is HO-CH2-CH2-OH

Bij polyethyleenglycol zijn deze eenheden via etherbindingen aan elkaar gekoppeld:

HO-CH2-CH2-O-CH2-CH2-O-CH2-CH2-O-CH2-CH2-O-CH2-CH2-OH etc.

Hoeveel ethyleenglycoleenheden aan elkaar gekoppeld zijn hangt van de toepassing af.

Berichten: 9

Re: (poly) ethyleenglycol

Hartstikke bedankt ... maar dan moet ik nog een vraag stellen .. wat gebeurt er dan bij de reactie van een suspensie van polyethyleenglycol met aramide ?

Ivo

Berichten: 9

Re: (poly) ethyleenglycol

Want ik heb op school nog niet gehad hoe dat nou zit met polymeren in een reactie vergelijking en of dat wel enig verschil maakt ...

Ivo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: (poly) ethyleenglycol

Aramide is een ander polymeer, ik denk niet dat PEG met aramide reageert. Het mengsel zal wel speciale eigenschappen hebben, maar het zou me verbazen als ze met elkaar reageren.

Berichten: 243

Re: (poly) ethyleenglycol

De enige 'functionele' groepen in aramides zijn amide-bindingen, en die zullen inderdaad niet reageren met de alcohol groepen van PEG.

Reageer