wat is de gevaarlijkste stof?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 111

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

rwwh schreef: HF is ook geen liefje. Na huidcontact treedt er niet direct een reactie op. Pas na enkele uren, en dan is het te laat om er iets aan te doen.
in de jaren 90 was een ongeluk gebeurd in USA, een silo met HF explodeerde. Twee mannen die in de buurt waren, zijn spoorloos verdwenen. Het enige wat teruggevonden was, waren hun trouw ringen en die waren van goud. Oke dit was een overmaat, maar HF direct op de huid (geconcentreerd) reageert helaas direct. En stopt pas als je het onderdompeld in olie (weg halen van zuurstof). Heb er ervaring meer met HF, is geen leuk goedje

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Wat een onzinverhaal!

HF reageert niet met zuurstof en het onderdompelen van een lichaamsdeel wat hiermee in aanraking is geweest helpt al helemaal niet! Een heel lichaam zal ook al niet in HF oplossen

Er is wel een zalf die bij besmetting van de huid met HF gebruikt kan worden.

Berichten: 1.153

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

dat ze opgelost zijn lijkt me ook erg sterk. Dus heb ik de internet Bijbel GOOGLE gebruikt en vond dit:

accident search results

Er wordt alleen gesproken over "burns"

overige resultaten: google results

Berichten: 111

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Ik kon niet 123 de link vinden hierover. Zodra ik deze hebt gevonden, kunnen jullie het zelf lezen.

Voorlopig even deze link over "burns"

http://www.ab.ust.hk/sepo/tips/ch/ch005.htm

Oke, nu nog die twee mensen vinden die verdwenen zijn, tijdens het ongeluk. Dit verhaal hoorde ik toen ik begon in de offshore.

http://www.pennenvironment.org/news_10_14_03.html

Berichten: 219

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Weet iemand het percentage HF in geconcentreerd fluorwaterstofzuur? Stel dat je 100% HF zou hebben, is dit dan nog steeds fluorwaterstofzuur? of heet het dan waterstoffluoride?

Berichten: 111

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

En stopt pas als je het onderdompeld in olie (weg halen van zuurstof).
foutje van mij, het reageert met waterdamp uit de lucht en jawel olie is bedoeld om de reactie te vertragen, niet op te stoppen

Ik werkte ermee met liters en onderdruk ca 3000-5000 psi. En had altijd een bak met olie ernaast staan, voor het geval dat.

En een zalfje is aardig als je met kleine hoeveelheden werkt, een paar ml ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Curieus... :D

Wat doe je met HF bij zulke drukken? 3000-5000 psi staat gelijk aan 207 tot 345 bar [!] (nee, geen nulletje verkeerd gezet).

En dan met zo'n gevaarlijke stof? Hier ben ik toch wel benieuwd naar...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.746

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Weet iemand het percentage HF in geconcentreerd fluorwaterstofzuur? Stel dat je 100% HF zou hebben, is dit dan nog steeds fluorwaterstofzuur? of heet het dan waterstoffluoride?
het zijn gewoon synoniemen zoals er zo veel zijn in de chemie

Berichten: 2.399

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Pruts0r schreef: Dat vind ik niet bepaald apart, om eerlijk te zijn.

edit : te langzaam... Maar ik doelde dus op de opmerking van Napoleon1981.
Dan jij niet :D . Ik vind het wel appart dat de wetenschap met alle kennis niet instaat is iets beters te vinden, en mede met mij waren dat er een heleboel meer. Maargoed ik ben wel benieuwd waarom? Leg je standpunt eens uit

Berichten: 13

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

In mijn opzicht water (h2o)..

Overal ter wereld gebeuren rampen met water;

-water vervuild: mensen gaan dood

-er is geen water: mensen gaan dood

-water overstroomd hele landen: mensen gaan dood

-water reageert ongewenst; mensen gaan dood

Ik bedoel, natuurlijk is heeft het niet dezelfde toxiciteit als bijvoorbeeld blauwzuur, maar er gaan wel veel meer mensen aan dood. En dat was toch de vraag, wat de meest dodelijke stof is? Afbeelding

Berichten: 111

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Wat doe je met HF bij zulke drukken? 3000-5000 psi staat gelijk aan 207 tot 345 bar [!]En dan met zo'n gevaarlijke stof? Hier ben ik toch wel benieuwd naar...
nee er staat geen 0 teveel. Soms gingen we veel hoger. Maar simpel gezegd: HF werd op 2 manieren gebruikt, de eerste manier is het formation damage ofwel beschadigen van de reservoir zodat resterend olie eruit gehaald werd, hiervoor kan ook zwavelzuur of zoutzuur worden gebruikt en dan praten we niet over een paar liter, maar over honderden liters en tweede manier de reservoir werd afgesloten (reserve voorraad) om vervolgens open te maken. En toen bleek dat HF een goed goedje was om het te doen. Voordat het uitgevoerd werd in de reservoir, werd het in klein uitgevoerd. Dus men pakt en stuk verzadigd boorkern stopt het in een coreholder, men zet er 6000 psi overdruk erop (afhankelijk hoe diep de reservoir was), door spoelen met mud. Totdat deze geblokkeerd was en vervolgens probeerde ik het open te maken met HF en met een druk van ca 3000-5000psi.

En door de permeability te meten kan je bepalen of boorkern open is en hoeveel de beschadiging was. Je begrijpt natuurlijk wel dat het stuk, afkomstig is van dezelfde diepte waar je het wilt toepassen. En het gemiddelde verbruik was ca. 10, soms 20 liter (indien dat kreng lekte).

Berichten: 111

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

We wijken af van de vraag, daarom een klein overzicht van de gevaarlijkste stof(fen) op aarde.

Even buiten beschouwing gelaten de chemische strijdmiddelen.

Hoewel alle chemische verbindingen in het lichaam van de mens een giftige werking kunnen hebben hangt dat af van de MATE en de HOEVEELHEID. Een stof is pas dan toxisch indien deze stof in het organisme een reactie aangaat die leidt tot een onomkeerbaar proces (1) en dit in een daaruit volgende situatie leidt tot een beschadiging van een cel-onderdeel (2). Er is dus een aangrijpingspunt in een cel of organisme nodig voor die stof en een of meer irreversibele reacties. In feite kan elke stof schadelijk zijn als deze een bepaalde concentratie in de cel overschrijdt. Alle stoffen zijn dus potentieel toxisch. Er is voor elke stof (3) een minimum dosis vereist waarboven een schadelijk effect optreedt. Men onderscheidt gradaties(klassen) van giftigheid. Klasse I toxine is het meest giftig en levensbedreigend (hoge mortaliteit): (bron: http://www.toxicologie.nl/)

Acute giftigheid bij orale toediening bij kleine proefdieren(ratten):

Op nummer 1:

Botuline A, een exotoxine (MW 150000 - 250000, proteine). Klasse I toxine, uiterst hoge mortaliteit.

LD50-effect-in microgram per kg lichaamsgewicht bij kleine proefdieren (muis,rat) 0,00001-0,0001.

Bacterie Clostridium botulinum, kan in bijna elk type voedsel voorkomen met een pH boven de 4.7.

Blokkeert de overdracht van Acethylcholine. Verlammingen,dodelijk.

Op nr 2:

Batrachotoxine (Alkaloide van de gifkikker) Dit kleine gifkikkertje weegt ongeveer 1 gram en is niet groter dan 2 à 3 cm. Hoe klein ook, vrijwel ieder wezen gaat de geel-zwarte kikker uit de weg. Zijn huidklieren scheiden namelijk batrachotoxine af, waarvan 0,0001 gram al voldoende is om een volwassen mens te doden. De kokoi behoort tot de Dendrobatidae-familie.

Nr 6: Ricine, is zuiver toestand dodelijk, 3 microgram per kg lichaamsgewicht.

Enkele zeer giftige plantensoorten van de Nederlandse flora (giftig voor de mens en voor huisdieren).

Abrus precatorius - Paternosterboompje (een enkel zaad is fataal)

Aconitum napellus - Blauwe monnikskap

Aconitum vulparia - Gele monnikskap etc

Welke natuurlijke stoffen zijn potentieel toxisch

Alpha solanine (in aardappelen, tomaten en auberginen) zijn giftig. 1 kilogram rauwe aardappelen bevat (vlak onder de schil in de groene delen) 80 mg . De ADI norm voor dagelijkse inneming van een volwassene van 60 kg is circa 100 mg solanine ! Alpha solanine is hittebestendig !!! http://www.actahort.org/books/38/38_20.htm

HONING gemaakt van de Rhododendron is beslist dodelijk. Het bevat de stof Grayanotoxine

Blauwzuur (cyanide) komt voor in Amandelen (en pitjes van appels en peren).

LECTINEN komen voor in peulsoorten (tuinbonen !). Deze stoffen kunnen heem-agglutinatie veroorzaken.

Ciguatera (een toxische stof, gevormd door dinoflagellaten die zich in de plankton etende vinvis bevind)

Tetrodotoxine (Poffervis toxine)

Mushroom toxinen (paddestoel toxine)

Aflatoxinen (schimmeltoxine) in noten,pinda's oliehoudende zaden,granen. Zij veroorzaken necrose van de lever en levercarcinoom, acuut en chronisch

(Bron: http://www.iet.msu.edu/)

Een kleine greep uit de toxische wereld

Berichten: 151

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

dhmo.org :D .

Maar water is idd dodelijk in dat opzicht, maar dat komt ook eigenlijk alleen maar omdat er veel van is..

Berichten: 219

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Wel ernstig dat zo'n klein kikkertje in staat is om een mens te doden :D

Berichten: 26

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Wel ernstig dat zo'n klein kikkertje in staat is om een mens te doden :D
Een paar duizend zelfs! :D

Reageer