wat is de gevaarlijkste stof?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Adrenaline... er hoeft er maar een gek te veel van te hebben en er kunnen vreselijke dingen gebeuren.

Berichten: 251

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

volgens het guinness book of records staat het botulismetoxine onbetwist op nummer één; ik laat m'n mensen een proefbuisje zien met daarin exact één gram bloem, daarmee kan je de totale bevolking van Nederland en een deel van Belgie uitroeien.... ze kijken nadien totaal anders :D ik vrees dat ik een paar leerlingen met smetvrees heb opgezadeld :D

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Polonium zou ik ook niet graag in mijn keukenkastje willen hebben.

Volgens webelements is het 2,5.1011 keer giftiger dan HCN. Afbeelding

Het echtpaar Curie heeft het ook niet overleefd Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Het echtpaar Curie heeft het ook niet overleefd  Afbeelding
Dat was toch Radium?

edit: Dat dacht ik echt, maar als ik lees dat 1 picogram Po zo ongeveer de maximale toelaatbare dosis is, dat Po gewoon aan de lucht verdampt, dat de alfadeeltjes van 5MeV als ze door een celkern heen gaan vrijwel zeker een 'kill' maken, en dat het zich in de nieren concentreert, ben ik het met die Afbeelding Afbeelding eens. Maar het betreft dus wel de radio-toxiciteit van 210Po, en niet een chemische giftigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Het echtpaar Curie heeft het ook niet overleefd


Ik heb in een museum eens een röntgen-afdruk gezien van een brief die door Marie Curie was geschreven. Schokkend, zij had dat radioactieve spul echt overal zitten.

Berichten: 205

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Het echtpaar Curie heeft het ook niet overleefd
Ik heb in een museum eens een röntgen-afdruk gezien van een brief die door Marie Curie was geschreven. Schokkend, zij had dat radioactieve spul echt overal zitten.
;) wat een reacties...

maar ben ik heel dom als ik nog moet vragen wie die "Curie's" moeten zijn geweest :)

@ DvdP: vind ik best creatief gevonden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

maar ben ik heel dom als ik nog moet vragen wie die "Curie's" moeten zijn geweest :)
Marie & Pierre Curie: ontdekkers van verscheidene elementen en radio-activiteit.

Artikel van de Nobel-organisatie over het echtpaar Curie (Engels)

Pierre en Marie Curie op Wikipedia (Nederlands)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Begrijpelijk hoor, ook voor mijn tijd.

Zie maar:

http://stimulus.vub.ac.be/info_online/content.php?pageID=24

:)

Berichten: 219

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

$0meb0dy schreef:dhmo.org :oops: .

Maar water is idd dodelijk in dat opzicht, maar dat komt ook eigenlijk alleen maar omdat er veel van is..
Weer iemand die dit weer heeft bevestigd... hoewel ze zichzelf daar niet meer van bewust zal zijn denk.... *klik*

Berichten: 497

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Vergeet vloeizuur of botuline.

Wat dacht je van waterstofhydroxide!

Dit spul is ontzettend corrosief, door zijn zure en tegelijk basische eigenschappen.

Dit zie je wanneer je je hand er in houdt, 2 uurtjes tijd is al genoeg om je huid te laten rimpelen!!

Berichten: 180

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Wie stopt daar nu 2u zijn hand in? :oops:

Berichten: 740

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Ik denk dat het tetanus toxine en botulisme toxine wel een van de meest gevaarlijke zijn. Als een terrorist die via rec. DNA techniek kan opzuiveren...

De MAC waarde van deze toxine liggen ontzettend laag.

Berichten: 42

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

C2H5OH, je kunt er dood aan gaan als anderen het binnenkrijgen waardoor je het lastiger kan omzeilen...

Berichten: 915

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Beryllium schreef: Botuline toxine A: 0,0005 μg/kg

Difterie toxine: 0,3 μg/kg

Tetrachloor dioxine: 1 μg/kg

Nicotine: 1000 μg/kg

Methylkwik: 1000 μg/kg

Blauwzuur: 10000 μg/kg
Ik kwam een tabel tegen:

LD50

Botox: 0,00003 μg/kg (10X minder als de andere tabel, nog steeds heel weinig)

Tetanos toxine (zelfde soort als botox): 0,0001 μg/kg

TCDD (mij onbekend): 1 μg/kg

Curare: 500 μg/kg

Blauwzuur: 10000 μg/kg (zelfde als voorgaande tabel)

DDT: 13000 μg/kg

Nog interessant om te weten is dat 0,0000000002 g = 2.10-10 g faranal (een mierenferomoon) volstaat om een mier dit spoor te laten volgen. Vertaald naar mg geeft dat 10 mg om een spoor rond de wereld te leggen. Laat die miertjes maar eens stappen :oops: .

Berichten: 107

Re: wat is de gevaarlijkste stof?

Nog interessant om te weten is dat 0,0000000002 g = 2.10-10 g faranal (een mierenferomoon) volstaat om een mier dit spoor te laten volgen. Vertaald naar mg geeft dat 10 mg om een spoor rond de wereld te leggen. Laat die miertjes maar eens stappen 8-[ .


Wow, over lijntjes snuiven gesproken :oops:

Reageer