giftigheid van koper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

giftigheid van koper

ik heb langs verschillende kanten commentaar gehoord op het gebruiken van koperen installaties voor het distilleren van alcohol, mijn vraag nu: is het werkelijk ongezond en zoja: het wordt ook gebruikt in industiële productie.

Berichten: 251

Re: giftigheid van koper

ik weet dat sommige "distillateurs" hun route langs de appelboeren in normandie maken, om daar de overschot tot armagnac te destilleren

langs buiten gezien zijn die alambics idd van koper gemaakt, ik heb ze echter nooit van binnen bekeken, mss zijn ze wel vertint ??????

ik dacht nu ff spontaan aan koperen blaasinstrumenten... seffes komt m'n vriendin, die zit in de muziek, dus kan ik het meteen ff vragen (zal hopelijk geen "demper" op de ontmoeting zetten :D )

dan denk ik weer aan het gebruik van CuSO4 in "bordelese pap" dat ze gebruiken in de druiventeelt................

m.i. niet zo meteen een duidelijk antwoord op mogelijk.......

ik laat je het antwoord van greetje m.b.t. de blaasinstrumenten :) weten :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: giftigheid van koper

Je laatste opmerking is correct: commercieel wordt koper ook gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem geeft, alleen al daarom!

Leuke link: http://www.brandypeak.com/distillation.htm

Then, as now, the pot still is usually made of copper. This is because copper is a very "clean" metal, removes unwanted sulphides, is resistant to acid and is an excellent conductor of heat.

Berichten: 251

Re: giftigheid van koper

leuke quote !!! klopt als een...euhm... (koperen) bus :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: giftigheid van koper

zal ik nog eens een medisch wetenje er bij zetten. :D

Gynocologen brengen koperen spiraaltjes in de baarmoeder om zwangerschap te voorkomen. Dus ik denk dat koper niet zo schadelijk is. Want dit blijft wel een dikke 5 jaar zitten :D

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: giftigheid van koper

Gynocologen brengen koperen spiraaltjes in de baarmoeder om zwangerschap te voorkomen.
Overigens werken die spiraaltjes door de baarmoederwand te irriteren... echt helemaal onschuldig is het dus niet. Het is wel een relatief veilige manier van anticonceptie, maar niet de meest vrouw-vriendelijke.

Berichten: 2.746

Re: giftigheid van koper

mag ik besluiten dat het geen kwaad kan? andere metalen, zoals inox, roestvrij staal, aluminium, of gehalvaniseerde buizen, zijn deze stoffen ook veilig.

en om koper aan elkaar te bevestigen moet je solderen, "baseren", en dat gebeurt met tin, er bestaan drie soorten. gewone: tin met lood, zilvertin: 40% zilver. en nog iets maar dat ben ik vergeten. zijn deze metalen schadelijk ( de tin met lood gebruik ik natuurlijk niet) ?

wie weet wat de 3e mogelijkheid is mag het ook zeggen, ik denk dat het ook hardsoldeer wordt genoemd

Reageer