waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

waterstofperoxide

1. Waarom is waterstofperoxide (zuurstofwater) goed oplosbaar in water?

2. Wat betekent m%?

Ik weet dat waterstofperoxide in gewichtspercentage uitgedrukt wordt, maar zou er iemand daar wat meer uitleg kunnen over geven?

3. Wat zijn de gevaren van een 30m%-oplossing?

dank voor uw hulp

groetjes

Berichten: 26

Re: waterstofperoxide

1. vraag lijkt me simpel...

Waterstofperoxide is polair en kan waterstof bruggen vormen, en wil dus wel oplossen in water.. H-O-O-H kan 2 waterstofbruggenvormen.

2. Het percentage zal uitgedrukt zijn in massapersentage waterstofperoxide ten op zichte van water. Waterstofperoxide heeft een massa van 34, water van 18. Dus eenvoudig uit te rekenen wat de molverhouding zijn.

3. 30 % is al redelijk geconcentreerd. (50% is het maximum dacht ik). En zolas je waarschijnlijk wel weet is H2O2 niet echt een lekker spulletje.

Zie hier enkele waarschuwingen gegeven:

http://search.be.acros.com/search?server=w...ros&sup=AcrosEU

Verbeter me maar als ik het fout heb Afbeelding

Berichten: 184

Re: waterstofperoxide

2. massapercentage is het percentage van de component t.o.v het totaal.

m.a.w. 30 % (m/m) betekent dat in een potje van 100 gram 30 %= 30 gram waterstofperoide aanwezig is. en uiteraard 70 gram water

Berichten: 151

Re: waterstofperoxide

Percentage van H2O2 kan wel hoger liggen dan 50%, maar wat je kan kopen houd bij 50% op, meestal bij 30%.

Berichten: 243

Re: waterstofperoxide

Mentaltheosulfaat schreef: 1. vraag lijkt me simpel...

Waterstofperoxide is polair en kan waterstof bruggen vormen, en wil dus wel oplossen in water.. H-O-O-H kan 2 waterstofbruggenvormen.
Waterstofperoxide kan inderdaad heel goed waterstofbruggen vormen, zelfs meer dan 2... De protonen kunnen namelijk als H-brug donor optreden en de vrije electronenparen op de zuurstoffen als acceptor, wat zou betekenen dat waterstofperoxide ook best 4 H-bruggen aan kan gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waterstofperoxide

...ook best 4 H-bruggen aan kan gaan.
Zes, denk ik: vier vrije elektronenparen om te accepteren, en twee waterstof atomen om te doneren (aangenomen dat ze niet vorken).

Berichten: 2

Re: waterstofperoxide

dikke merci iedereen,

ik ben van opleiding licentiaat biologie, maar geef momenteel interim chemie in het middelbaar onderwijs, en chemie is jammergenoeg niet altijd m'n sterkste vak geweest, daarmee dat ik jullie deskundige oordeel eens wou weten

nog eens, dikke merci

groetjes Sharon

Berichten: 61

Re: waterstofperoxide

m% wil zeggen:

# g opgeloste stof / 100 g oplossing

voor waterstofperoxide: even zoeken en :

http://www.lenntech.com/waterdesinfectie/d...tofperoxide.htm

Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen

seth

Beryllium: let een beetje op je spelling... leer de letter n gebruiken!

Berichten: 243

Re: waterstofperoxide

Pruts0r schreef: ...ook best 4 H-bruggen aan kan gaan.
Zes, denk ik: vier vrije elektronenparen om te accepteren, en twee waterstof atomen om te doneren (aangenomen dat ze niet vorken).
Theoretisch inderdaad 6, maar de reden dat ik dat niet heb gepost is dat ik niet denk dat een molecuul peroxide in oplossing daadwerkelijk 6 waterstofbruggen tegelijkertijd zal vormen, omdat dat entropisch niet gunstig is, en sterisch een moeilijk verhaal dreigt te worden.

Reageer