Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Wij moeten voor chemie een practicum doen, maar ik weet echt (bijna) niets van chemie!! Ik zit nog maar in het derde middelbaar, dus pas je uitleg aan dat niveau aan :)

Wij moeten allerlei testjes doen op grafiet en diamant, en die lukken prima (en de verslagen ook). Maar voor de verslagen moeten we een vergelijking maken tussen het muleculen(rooster? of hoe noem je dat?) van grafiet en diamant. Hoe doe je dat? Ik weet wel hoe ze er afzonderlijk uitzien, maar een vergelijking? Help me!!

bvd
Master of Doom by Doom mastered....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Je weet hoe ze er individueel uitzien? Nou dan kun je ook verschillen aanwijzen, en gemeenschappelijkheden. Hoeveel atomen zitten er om elk atoom heen in de twee? En hoe zitten ze daar omheen? Kun je experimenten die je hebt gedaan daarmee verklaren? Wat waren de verschillen die je hebt gezien?

Vertel eens wat je aan informatie hebt, dan kunnen we je misschien verderhelpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Diamant

Afbeelding

Twee vormen van koolstof zijn al langer bekend: diamant en grafiet. In diamant is elk koolstofatoom verbonden met vier andere. Zo ontstaat een driedimensionaal, symmetrisch netwerk, waardoor de koolstofatomen sterk bijeen worden gehouden. Diamant ontleent hieraan zijn hardheid.

Grafiet

Afbeelding

Bij grafiet zijn de koolstofatomen in de vorm van honingraten in vlakken aan elkaar gekoppeld. Deze vlakken zijn laagsgewijs gestapeld en glijden gemakkelijk over elkaar heen. Grafiet is daardoor uitstekend als smeermiddel te gebruiken.

gevonden met google ;) alleen de plaatjes zijn wat groot :)

Ik hoop dat is wat je bedoeld Afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Je maakt het weer erg makkelijk Jurn, zo leert AnnickZ niet veel van deze opdracht!

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Jurn, je bent een sgatje ;)

Héél erg bedankt voor de verduidelijking, dat was net wat ik nodig had :)
Master of Doom by Doom mastered....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

En dan nu nog de struktuur van de 3e allotroop van koolstof: C60 (buckminsterfullereen)

Berichten: 243

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

En dan nu nog de struktuur van de 3e allotroop van koolstof: C60 (buckminsterfullereen)
[beroepsdeformatie-mode]

Da's voor Jurn natuurlijk ook weer 'n inkopper :)

[/beroepsdeformatie-mode]

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

:) DrQuico, kan 't zijn dat ik niets van je uitleg snap? ;) Ik ken héél weinig van chemie zoals ik in m'n eerste bericht al zei!!
Master of Doom by Doom mastered....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Sorry, dit was (weer) een geval van beroepsdeformatie.

Het antwoord wat Jurn gaf was voor jou in ieder geval voldoende.

Maar naast grafiet en diamant komt elementair koolstof in nog een vorm (allotroop) voor. Dat is buckminsterfullereen. Dit heeft de molecuulformule C60 en heeft de vorm van een voetbal (met vijf en zesvlakjes).

Berichten: 311

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Vergeet carbon nanotubes niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Vergeet carbon nanotubes niet!
Die zijn gewoon opgerolde grafiet.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

DrQuico schreef: En dan nu nog de struktuur van de 3e allotroop van koolstof: C60 (buckminsterfullereen)
[beroepsdeformatie-mode]

Da's voor Jurn natuurlijk ook weer 'n inkopper :)

[/beroepsdeformatie-mode]
ID ;) ;)

Koolstof-60

Afbeelding

In de nieuwe vorm van koolstof - de klasse fullerenen - zijn de atomen geordend in vijf- en zeshoeken. Deze veelvlakken kunnen in willekeurige vorm aan elkaar worden gekoppeld, waardoor aaneengsesloten structuren ontstaan. De kleinste structuur in die klasse is de voetbal: twaalf vijfhoeken, gekoppeld aan twintig zeshoeken. Op de hoekpunten zitten de koolstofatomen. Elk koolstofatoom is verbonden met drie andere, wat eveneens een stabiele structuur oplevert.

BRON: http://www.fwn.rug.nl/didchem/lesmat/chakt/22/a/ca22a.htm ;)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 243

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

Geniaal :)

Berichten: 251

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

ik wil ook wel eens wat proefjes doen met grafiet en diamant (de grafiet mag je gerust bijhouden) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Moleculen(rooster?) van grafiet en diamant

:) Ik wist niet dat chemie... leuk kon zijn ;)
Master of Doom by Doom mastered....

Reageer