Verschil zuren/basen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verschil zuren/basen

Hey,

Ik zit momenteel in 3Gym en moet voor scheikunde een proefje verzinnen om het verschil tussen zuren en basen aan te tonen. Ikzelf kan er absoluut niet opkomen, heeft iemand goede suggesties?

Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verschil zuren/basen

Weet je zelf al wat het verschil is tussen een zuur en een base, wat betreft eigenschappen?

Als je dat niet weet kan je ook niet zo een proef bedenken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 111

Re: Verschil zuren/basen

Als je magnesium gooit in een zuur dan zullen er waterstofbelletjes vrijkomen:

Mg + H2SO4 --> MgSO4 + H2

Als je het in een sterke base gooit zal er echter niets gebeuren.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil zuren/basen

Misschien een pH-papiertje? (of pH-meter)

Dat lijkt me toch de meest algemene methode om het verschil tussen zuren en basen in water aan te tonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verschil zuren/basen

Rutherford schreef: Als je magnesium gooit in een zuur dan zullen er waterstofbelletjes vrijkomen:

Mg + H2SO4 --> MgSO4 + H2

Als je het in een sterke base gooit zal er echter niets gebeuren.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Da's nou net een heel verkeerd voorbeeld want magnesium is amfoteer en lost dus ook op in loog onder waterstofvorming.

Berichten: 111

Re: Verschil zuren/basen

Inderdaad, sorry voor het foutje hoor.

Ik vond wel op webelements het volgende: "Magnesium metal appears not to react with dilute aqueous alkalis." Dus met zwakke oplossingen zou het wel moeten lukken, doch was ik dit vergeten te vermelden.

Magnesium reageert echter wel zeer zwak met water onder de vorming van waterstofgas.

Mg + 2H2O --> Mg(OH)2 + H2

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Verschil zuren/basen

Pbf schreef: Hey,

Ik zit momenteel in 3Gym en moet voor scheikunde een proefje verzinnen om het verschil tussen zuren en basen aan te tonen. Ikzelf kan er absoluut niet opkomen, heeft iemand goede suggesties?

Alvast bedankt! ;)
Houd een pH papiertje in een zure en in een basische oplossing. Zie wat er gebeurt :)

En ik moet even verder lezen dan mijn neus lang is... ;)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschil zuren/basen

Of giet er kookvocht van rode kool bij....

Berichten: 1.122

Re: Verschil zuren/basen

Of giet er kookvocht van rode kool bij....
Hoe zat dat ook alweer?

Rood: zuur

Groen: neutraal

Blauw: basisch

Toch? :)

Ik zou natuurlijk vanavond rode kool kunnen eten, maar laat ik daar nou net geen zin in hebben ;)

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Verschil zuren/basen

Als hij groen ziet istie bedorven, maar voor de rest klopt het. :)

Berichten: 1.122

Re: Verschil zuren/basen

hmmm ik twijfelde dus heb het toch maar opgezocht op internet. (dat had ik natuurlijk ook kunnen doen voordat ik mijn vraag hier stelde :) )

Volgens deze site is rode kool roze/rood in zuur milieu, paars in neutraal milieu, en groen in basisch milieu).

Toch spreken sommige sites elkaar tegen qua kleuren. Dat de rode kool groen kan worden bij een bepaalde pH is i.i.g duidelijk. (dus niet alleen als het bedorven is opajuup ;) )

Volgende keer toch maar eens proberen thuis.....

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Verschil zuren/basen

Weer wat geleerd; Afbeelding heb altijd gedacht dat de kleurstof van rode kool lakmoes was, dus toch niet! Afbeelding

http://www.st-maartenscollege.nl/vakken/na/rodekool.html

Berichten: 1.122

Re: Verschil zuren/basen

lakmoes is een andere 'natuurlijke' stof. Het is een zogenaamde 'korstmos'. Het groeit o.a op bijvoorbeeld een sering. Het ziet er uit alsof de bast een beetje verkleurd en afbladderd..... (het geeft i.i.g aan dat de boom/struik gezond is :) )

Grtz Bas

Reageer