Dunnelaag chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Dunnelaag chromatografie

Nou ik wil wel is precies weten hoe dunnelaag chromatografie in ze werk gaat, ik begrijp het nog niet helemaal namelijk, ik heb het met meerdere proeven gebruikt. maar ik wil wel is weten hoe het precies zit.

Dit is wat ik er van weet!

Dunnelaag chromatografie kan je aflezen wat voor soorten stoffen er in een bepaald medicijn zit of iets anders, je hebt de stationare fase waar alles in wordt op genomen. dan heb je de mobiele fase dat is waar alles heen gaat dus tot welke hoogte en uiteindelijk moet je kunnen aflezen de soorten stoffen ook is het looop middel erg belangrijk!. maar kunnen jullie me hier wijzer in maken want ik kan het ook niet echt goed verwoorden, maar ik zou het wel is willen weten! alvast bedankt jongens!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dunnelaag chromatografie

Je verwoordt het eigenlijk al best compleet. Wat er nog mist is dat sommige stoffen liever aan de drager blijven plakken, en andere liever met de mobiele fase meewillen. Afhankelijk van de tijd die elke stof blijft plakken, loopt die stof trager dan de vloeistof. Als een stof helemaal niet blijft plakken loopt ie met volle snelheid mee, blijft ie heel goed plakken dan blijft ie bijna stilzitten en loopt helemaal niet mee. En alle gradaties daartussenin. Je kunt op zo'n manier dus stoffen scheiden op hun "verdelingsgraad" tussen de stationaire en de mobiele fase.

Reageer