kalium en natriumoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

kalium en natriumoxide

ik heb een grondonderzoek (grondwater) en weet de hoeveelheid K+ en Na+ in microgrammen per liter. Ik wil weten hoeveel Na2O en K2O ik maximaal kan hebben. (echt lang geleden nl!) Is dit om te rekenen? Of komt er geen natriumoxide voor in water omdat dit door reageert?

Beryllium: Sub- en superscript aangepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kalium en natriumoxide

Na2O en K2O reageren beide met water tot NaOH en KOH.

grammen kun je door te delen door het molgewicht omrekenen in molen (aantal deeltjes).

Berichten: 3

Re: kalium en natriumoxide

DrQuico schreef: Na2O en K2O reageren beide met water tot NaOH en KOH.

grammen kun je door te delen door het molgewicht omrekenen in molen (aantal deeltjes).
en ik heb twee keer zoveel mol nodig van K- en Na- dan O2+!! Ik had mijn level op 1 moeten zetten. In grondwater komt het dus eigenlijk niet voor. In kleiige lagen wel denk ik?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kalium en natriumoxide

BjB schreef:
DrQuico schreef: Na2O en K2O reageren beide met water tot NaOH en KOH.

grammen kun je door te delen door het molgewicht omrekenen in molen (aantal deeltjes).
en ik heb twee keer zoveel mol nodig van K- en Na- dan O2+!! Ik had mijn level op 1 moeten zetten. In grondwater komt het dus eigenlijk niet voor. In kleiige lagen wel denk ik?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Misschien nog lager zetten?

Het is Na+, K+ en O2- ;)

Berichten: 3

Re: kalium en natriumoxide

ik ben weg hier, ik ga snel terug naar mijn eigen 'wetenschap' maar toch bedankt! (niveau lager dan nul, misschien toe te kennen door mij door moderator, ;) )

Berichten: 111

Re: kalium en natriumoxide

ik ben weg hier, ik ga snel terug naar mijn eigen 'wetenschap' maar toch bedankt! (niveau lager dan nul, misschien toe te kennen door mij door moderator,  ;) )
BjB maak je geen zorgen, stel dat je geen foutjes mag maken, dan leer je toch niet iets nieuws bij. Ga gewoon door met vragen, je krijgt vanzelf antwoord. Je chemlevel is goed genoeg.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: kalium en natriumoxide

In grondwater komt het dus eigenlijk niet voor. In kleiige lagen wel denk ik?
Zover ik weet en kon vinden is klei een grondsoort die heel goed water kan vasthouden. Aangezien Na2O en K2O met water tot NaOH en KOH reageren waarbij je deze dus opgelost in water krijgt (Na+(aq), K+(aq) & OH-(aq)) is het mij een beetje onduidelijk wat je precies wilt weten.

Als je iets meer vertelt over de hoe en waarom kunnen we je waarschijnlijk veel beter helpen!

PS. Chemlevel is maar een indicatie van het niveau dat je hebt in de chemie zodat mensen hier weten op welk niveau ze je dingen uit moeten leggen. Hier staat wat meer uitleg...

Reageer