plantenhormonen oplossen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

plantenhormonen oplossen

Voor het nemen van enkele proeven moet ik enkele planten hormonen oplossen.

Te weten NAA en 6BAP, middels NaOH dient dit te worden opgelost in water, zodat het effect van verschillende concentraties van 10 tot 1000ppm kan worden onderzocht.

Daar mijn kennis van de chemie nihil is, wie kan mij uitleggen hoe ik een dergelijke oplossing maak zoder het hormoon te beschadigen of een schadelijke oplossing te krijgen.

Bij voorbaat dank

Berichten: 243

Re: plantenhormonen oplossen

De reden dat je NaOH nodig hebt, is om het water basisch te maken. Een van de hormonen waar je het over hebt, bevat een zuurgroep. Voor de chemici : NAA = naphthaleneacetic acid. Deze stof lost alleen op wanneer je basisch water gebruikt.

Je kunt verschillende hoeveelheden NaOH toevoegen aan het water om deze stof in oplossing te krijgen. Weet je niets over de concentratie NaOH waarbij je moet werken ?

Berichten: 16

Re: plantenhormonen oplossen

"soluble in 1 N NaOH" waarbij ik dus tekort schiet in wat die 1 N voorstaat

http://www.chemexper.com/chemicals/supplie.../4294-16-0.html

http://www.chemexper.com/chemicals/supplier/cas/86-87-3.html



Ik meen me nog ergens vaag te herinneren dat het hier om standaardoplossingen gaat inzake NaOH of KOH, als iemand nog wat basisinfo ergens weet te staan omtrent deze materie, of leerstof welke hierop betrekking heeft, ik schat eind HAVO-VWO is dit ook welkom.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: plantenhormonen oplossen

soluble in 1 N NaOH" waarbij ik dus tekort schiet in wat die 1 N voorstaat
1 N is 1 normaal dat is een oude maat voor concentratie. Voor NaOH kun je dat volgens mij vergelijken met 1 Molair. Ik weet het niet helemaal zeker.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: plantenhormonen oplossen

biochemiefreak schreef:
soluble in 1 N NaOH" waarbij ik dus tekort schiet in wat die 1 N voorstaat
1 N is 1 normaal dat is een oude maat voor concentratie. Voor NaOH kun je dat volgens mij vergelijken met 1 Molair. Ik weet het niet helemaal zeker.
Ja en eentje die je bij alles kan gebruiken, maar ik begrijp alleen het zuur-base gedeelte.

1 N NaOH is idd gewoon 1 M, maar 3 N fosforzuur is ook gewoon 1 M omdat het een driewaardig zuur is. Zo simpel is het eigenlijk... Er is trouwens op internet weinig over te vinden, geen duidelijk verhaal, Wikipedia ideetje...

Berichten: 243

Re: plantenhormonen oplossen

Nou, als je dus een 1N oplossing moet hebben is het vrij simpel : NaOH heeft een molgewicht van 40, dus pak 40 g NaOH, los dat op in 1 liter water, en je bent er.

Dan moet je alleen nog ff uitrekenen hoeveel stof (hormoon) je in hoeveel milliliter van het water moet oplossen.

Berichten: 16

Re: plantenhormonen oplossen

Pruts0r schreef: Nou, als je dus een 1N oplossing moet hebben is het vrij simpel : NaOH heeft een molgewicht van 40, dus pak 40 g NaOH, los dat op in 1 liter water, en je bent er.

Dan moet je alleen nog ff uitrekenen hoeveel stof (hormoon) je in hoeveel milliliter van het water moet oplossen.
Het is de bedoeling dat dat dat hormoon uiteindelijk wordt opgelost in een liter water.

Dus bijvoorbeeld voor 100ppm is 100mgr hormoon op te lossen in uiteindelijk 1liter water. Hoeveel van die 1 N NaOH oplossing zou je dan moeten gebruiken, om die 100mgr allereerst op te lossen, om dit vervolgens weer in een liter water te doen oplossen?

Berichten: 2.399

Re: plantenhormonen oplossen

Volgens mij moet je het gewoon in een liter 1 molair NaOH oplossen. Wat jij vraagt is de oplosbaarheid van je hormoon in NaOH. Dit is in mijn ogen nu niet relevant.

Berichten: 243

Re: plantenhormonen oplossen

Sorrie, misschien was ik niet al te duidelijk... Maar ik bedoelde wat Napoleon1981 zegt : Je maakt 1 liter van een 1M oplossing van NaOH in water, en in die oplossing ga je 100mg van je hormoon oplossen. Met andere woorden, je neemt 1 liter water, daar gooi je eerst 40g NaOH in, en als dat allemaal netjes is opgelost (en weer afgekoeld, want die oplossing wordt warm), doe je er de gewenste hoeveelheid van je hormoon bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: plantenhormonen oplossen

weefselkweek experiment

Is het niet toevallig dit experiment dat jullie willen uitvoeren? 8-[

anders moet je hier nog maar ff kijken

MvG Ron

Berichten: 16

Re: plantenhormonen oplossen

8-[ nee dat is niet het experiment hoor,

ik denk dat ik gewoon een 1N NaOH oplossing maak

en dit bij de hoeveelheid hormoon voeg tot deze goed is opgelost,

om dit vervolgens weer aan te lengen met water tot de gewenste oplossing is bereikt

of maak ik dan een denkfout?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: plantenhormonen oplossen

of maak ik dan een denkfout?
Ja :D

Als die kleine hoeveelheid 1M NaOH met daarin die hormonen gaat aanvullen tot een liter stijgt het pH en is er een kans dat de hormonen niet meer oplossen. Je moet dus niet aanvullen met water, maar ook gewoon met 1M NaOH!

Ik zou allen wel wat minder nemen/maken, dus geen 100 mg/L maar bij 10 mg/100mL. als je balansen dat halen natuurlijk 8-[

Berichten: 251

Re: plantenhormonen oplossen

euhm, ik vraag me af hoe iemand ertoe komt (wordt gedreven) om met hormonen aan de slag te gaan met een chem-level nihil.... hier in belgie zit er geen enkel verschil in de basisopleiding van biologen, chemici, biochemici, apothekers en de snijgekken 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: plantenhormonen oplossen

euhm, ik vraag me af hoe iemand ertoe komt (wordt gedreven) om met hormonen aan de slag te gaan met een chem-level nihil....


Veel plantenhormonen doen dieren niets. Het zijn in dat geval gewoon onschuldige chemicaliën zou ik zeggen

Berichten: 16

Re: plantenhormonen oplossen

euhm, ik vraag me af hoe iemand ertoe komt (wordt gedreven) om met hormonen aan de slag te gaan met een chem-level nihil.... hier in belgie zit er geen enkel verschil in de basisopleiding van biologen, chemici, biochemici, apothekers en de snijgekken 8-[
nieuwsgierigheid...

de ultieme drijfveer

Reageer