Hoe maken ze gekleurd rook?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 416

Hoe maken ze gekleurd rook?

Ik vraag me af hoe ze bij vuurwerk gekleurd rook maken? Bijv. strontium geeft bij vuurwerk rode kleur vuur. Strontium geeft een rode vlamkleuring en barium een groene vlamkleuring. Maar hoe maken ze rode rook en blauwe rook en groene rook? Dus geen vlamkleuring maar een rookkleuring. Overgens rook kan ook zwart zijn, dat is iets dat bij vuur niet kan er is geen stof die een zwarte vlamkleuring geeft. Maar wel iets dat zwarte rook geeft, en zwarte rook krijg je door bijv. (auto)banden te verbranden. Dat geeft een (stinkende) zwarte rook.

Maar ik vind het knap hoe ze rook een blauwe, rode of een groene kleur geven, alleen de vraag is hoe doen ze dat??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Rook is een fijnverdeeld stof in de lucht. Als dat stof een kleur heeft, dan krijgt de rook die kleur ook.

Zo werkt het bij autobanden ook: die verbranden onzuiver, en er worden veel zwarte koolstofverbindingen gevormd die fijn verdeeld in de rook terecht komen.

Overigens moet je uitkijken met de aanname dat de rook gekleurd is. Witte rook boven een rood vuur lijkt op rode rook.

Berichten: 592

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

De beste manier om rook te "kleuren" is met licht

gewoon het kleur dat je wil op witte rook schijnen en dan wordt het weerkaatst

Berichten: 151

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Er worden dye's gebruikt om rook een kleur te geven, deze verbranden niet maar worden met de rook mee geblazen waardoor het die bepaalde kleur opleverd.

Berichten: 592

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

dye

verf dus

Berichten: 34

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Weet iemand toevallig hoe je rode rook maakt en wat de naam van het gas is?

bijvoorbeeld rook dat wordt opgewekt door een generator, wat voegt men daar aan toe om het rook rood te maken?

zelf dacht ik aan barium/strontium maar aangezien het vuur nodig heeft om tot een reactie komen in dit niet het geval in een rook?

someone?
"Free your mind"

Berichten: 448

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Cherocal schreef: zelf dacht ik aan barium/strontium maar aangezien het vuur nodig heeft om tot een reactie komen in dit niet het geval in een rook?
Ik zou niet graag bariumrook inademen. :P

Ik heb een tabel gevonden met de samenstellingen van gekleurde rook.

Berichten: 364

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Cherocal schreef: Weet iemand toevallig hoe je rode rook maakt en wat de naam van het gas is?

bijvoorbeeld rook dat wordt opgewekt door een generator, wat voegt men daar aan toe om het rook rood te maken?

zelf dacht ik aan barium/strontium maar aangezien het vuur nodig heeft om tot een reactie komen in dit niet het geval in een rook?

someone?
NO2 is een rood-oranje-bruin gas maar zeer toxisch. Door bijvoorbeeld koper in salpeterzuur te brengen ontstaat dit

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

NO2 is een rood-oranje-bruin gas maar zeer toxisch. Door bijvoorbeeld koper in salpeterzuur te brengen ontstaat dit
En dus is het meer dan onwaarschijnlijk dat dit een antwoord is op de vraag.

Berichten: 364

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

ik wilde er in eerst instantie op wijzen dat er gewoon ook gekluerde gassen bestaan (aangezien iedereen hier praat over witte rook belichten, met kleuren etc.), en bij deze vermeldde ik ook dat het gas zeer toxisch is dus niet als rookbommetje kan gebruiikt worden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Gas != rook. Rook bevat echt vaste deeltjes :)

Berichten: 45

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Onder rook versta ik eerder: "het gas dat geproduceerd wordt bij een verbranding" in deze kunnen ook roetdeeltjes enzo aanwezig zijn.

Waarnaast ik als gas bvb. gewoon N2 versta :)

Berichten: 3.145

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Rook is geen gas, rook is een vaste stof, fijn verdeeld.

Je hebt ook vloeistoffen, fijn verdeeld, dat is een nevel.

Rode rook maak je niet met een rood gas. Een mix van een rood gas en een witte rook ziet er toch echt anders uit dan een rode rook. Echt rode gassen ken ik trouwens ook niet. Ze zijn eerder bruin (NO2 en Br2), of oranje (ONCl).

Die tabel van scientist 1 is een leuke start. Pas wel op met de pyrotechnische mixen. Realgar is ook niet iets waar je nu nog mee zou moeten werken, het is bijzonder giftig (arseen sulfide).

Berichten: 3

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

is er eigenlijk ook lichtgevende rook :|

dat zou echt het meest flexe effect ooit zijn :|

Berichten: 67

Re: Hoe maken ze gekleurd rook?

Tja heel misschien als je een mix maakt met een fosforescerende stof, Dan een tijd onder een lamp zetten. de fosforescerende zal dan liccht geven mmaar ik weet niet of deze meegaat de rook in ofdat het spul gewoon verbrannd ;)

Reageer