koud vet enfleurage

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

koud vet enfleurage

Ik wil van Jasmijn bloemen een parfummetje maken volgens de koud vet enfleurage techniek. Die techniek werd in de oudheid veel toegepast maar is tijdrovend en geheel vervangen door snellere en goedkopere technieken.



In grote lijnen gaat het als volgt:



Een glazen plaat wordt ingesmeerd met dierlijk of plantaardig geclarificeerd en ontgeurd vet. Daarin worden bloemblaadjes

van de Jasmijn gelegd en wordt de geur in het vet geabsorbeerd. Vervolgens worden de bloemblaadjes door verse vervangen net zo lang tot er een goede Jasmijn geur in/aan het vet is gekomen waarna de geur door middel van, naar ik meen, zuivere alcohol wordt geextraheerd. Ik denk dat het vet vervolgens uit de alcohol wordt gefilterd waarna er een Jasmijn parfummetje ontstaat.

De techniek werd ook voor andere vooral tere bloemblaadjes toegepast. Ik weet niet of er verder nog addtieven zijn. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een middel om het vet in de alcohol op te lossen.



Op http://www.museesdegrasse.com/MIP/fla/tech...nfleurage.shtml staat leuk fotomateriaal maar daar kan ik geen goede methode vinden noch krijgen.



;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: koud vet enfleurage

Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een middel om het vet in de alcohol op te lossen.
Volgens mij is dat niet nodig in alcohol lossen organische stoffen (dus ook vetten) op

MvG Ron

Berichten: 2.399

Re: koud vet enfleurage

Waarom wil je het vet oplossen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: koud vet enfleurage

Waarom wil je het vet oplossen?
Wil ze niet! ;) Ze wil de geurende stoffen (esters waarschijnlijk) uit het vet extraheren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: koud vet enfleurage

Je bent er in feite al.

Bij de Franse enfleurage methode (en die moet je toepassen voor een alcoholisch parfum) gebruik je een zo geurarm vet als mogelijk. Dit smeer je in een een dunne laag op beide zijden van een glasplaat welke in een raamgevat is, Je bestrooit de ramen (je hebt er meer dan één nodig) met jasmijnbloesem. Na een week of zo verwijder je de bloesem en strooit weer nieuwe jasmijnbloesem op de platen tot je dit zo'n 20 keer hebt gedaan. Het vet is nu verzadigd met de etherische olie van jasmijn.

Vervolgens laat je het vet in zuivere geurloze ethanol weken. Gewone vetten esters van vetzuren en glycerol) zijn slecht oplosbaar in alcohol. De meeste geurbestanddelen zijn echter prima oplosbaar in alcohol.

De alcohol giet je af en eventueel filtreer je dit. Dit is een alcoholische oplossing van jasmijngeurstoffen.

Tenslotte laat je de alcohol verdampen, bijvoorbeeld door destilatie. Wat je overhoudt is de "absolue" van jasmijn, een (dure) parfumgrondstof.

Overigens is de gebruikelijke methode om een absolue te maken tegenwoordig wat anders: De bloesem wordt uitgetrokken in geurloze hexaan (of aceton, pentaan etc). Hierin lossen geurstoffen en vetten op. Na verdamping van het oplosmiddel heb je de zogenaamde "concrete". Deze wordt uitgetrokken in ethanol, zoals boven beschreven. Het resultaat is wederom absolue van Jasmijn.
Volgens mij is dat niet nodig in alcohol lossen organische stoffen (dus ook vetten) op
Gelukkig dus niet, althans, niet heel erg sterk.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: koud vet enfleurage

QUOTE 

Volgens mij is dat niet nodig in alcohol lossen organische stoffen (dus ook vetten) op

Gelukkig dus niet, althans, niet heel erg sterk.
Je kunt wel een kleine hoeveelheid vet oplossen in alcohol alleen omdat vet nogal sterke apoliare stof is en een hoge mol massa heeft lost het maar heel weinig op in een a- polaire omgeving in alcohol.

Je hebt wel gelijk ;) foutje

MvG Ron

Reageer