lucht-gas filteren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

lucht-gas filteren

na distillatie van een alcoholhoudend mengsel (bvb wijn) ontstaat er steeds een intense geur, die volgens mij niet volledig uit ethanol bestaat. hoe kan ik de lucht zuiveren van vooral geur?

zelf zou ik drie wasflessen achter elkaar zetten, de eerste met gedistileerd water, de tweede met NaOH en dan actieve kool.

maar na een tijdje zal de NaOH geneutraliseerd worden door CO2??

en hou kan je alcohol laten wegreageren? mbv een katalisator of zo (geen verbranding)

Berichten: 251

Re: lucht-gas filteren

1/ door een alkoholhoudend mengsel (bvb wijn :) ) te destilleren met een liebigkoeler (uit koper :D ) zal je steeds een hele reeks alkoholen overdestilleren

2/ zelfs met een degelijke gefractionneerde destillatie-opzet zal je nooit 100% zuivere ethanol kunnen recupereren

3/ wat bedoel je met "intense geur" ??? , gebruik een destillatie-allonge en bvb een tweehalskolf, de eventuele alkoholdampen kan je opvangen in bvb water

4/ het is mi voordeliger om ineens een fles jenever te kopen :)

Berichten: 2.746

Re: lucht-gas filteren

:D

als er gedistileerd wordt komt er toch een sterke geur vrij, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.

maar mijn vraag is vooral, buiten oplossen(water) om de alchol tot een vaste stof met iets te laten reageren, hiervoor ken ik te weinig organische chemie, anders wist ik zelf mss iets. maw: met welk soort stoffen reageren alcoholen.

4/ waar is het plezier dan? leuk detail: ik drink niet :)

en het is vooral de techniek die me interesseert, niet het eindproduct Afbeelding :)

Reageer