enkele oefeningen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 215

enkele oefeningen

Bereken de diagonaal van een kubus met zijden 1 cm.

ik d8 dat het 1^2 + 1^2 = 2^2 = 4 klopt dat? ik denk het niet ( stelling van pitagoras

Bereken de diagonaal van een balk met L = 6 cm, b = 4cm en h = 14 cm.

6^2 + 4^2 + 14 = 82^2 juist?

bereken de hoogte van een kegel met straal 4cm en zo van het begin van onder naar boven in het midden 12 cm

dit weet ik totaal niet :wink:

Bereken de opstaande zijden van een gelijkzijdige zeshoekige piramide met zijde 5 en hoogt 8.

Eum ja?

Bedankt !


Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: enkele oefeningen

Voor de kubus maar even een plaatje gemaakt:

Afbeelding

Reken eerst de lengte van de groene lijn uit met Pythagoras. Vervolgens kun je de lengte van de rode lijn op dezelfde manier uitrekenen.
ik d8 dat het 1^2 + 1^2 = 2^2 = 4 klopt dat?
Nee dat klopt niet. a2+b2 = c2. In jouw voorbeeld: 12+12 = c2.

c2 = 2, dus c is :P 2

By the way :roll: 2 is NIET het goede antwoord

Edit: Voor de balk kun je de bovenstaande methode ook toepassen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: enkele oefeningen

Xtropez schreef:bereken de hoogte van een kegel met straal 4cm en zo van het begin van onder naar boven in het midden 12 cm

dit weet ik totaal niet  :wink:  

Bereken de opstaande zijden van een gelijkzijdige zeshoekige piramide met zijde 5 en hoogt 8.

Eum ja?

Bedankt !
Die kegel snap ik het volgende niet: van het begin van onder naar boven in het midden 12 cm. Kun je dit anders formuleren?

En met die zeshoekige piramide --> wat moet je van die opstaande zijden berekenen? De lengte
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 215

Re: enkele oefeningen

ja de opstaande zijden, en anders gefromuleerd:

de schuine opstaande zijde .. 8)

als :roll: 2 niet het juiste antwoord is , wat dan?

Berichten: 215

Re: enkele oefeningen

ok, de eerste vraag heb ik nu.. nu nog de andere 3 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: enkele oefeningen

In jouw voorbeeld vergat je de wortel te trekken uit de C-factor. Maar probeer eens om de lengte van de rode lijn uit te rekenen door eerst de lengte van de groene lijn uit te rekenen. Je was al op de helft met jouw gedachtengang, alleen had je nog ff de wortel moeten trekken:

12+12 = c2

Hieruit volgt dat c2=2. c is dan wortel 2 en de lengte van de groene lijn. Probeer nu eens zelf de lengte van de rode lijn uit te rekenen. Voor je vraag met de balk ga je op dezelfde manier te werk. Teken het anders ff uit of zo. Die kubus heb ik ook maar snel in Paint gemaakt. :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: enkele oefeningen

Je moest gewoon een 2e keer pythagoras toepassen, dat levert [wortel]3 voor de diagonaal. Voor de balk verloopt het toch analoog?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: enkele oefeningen

En ik snap vraag 3 echt niet hoor! Bedoel je een kegel met als basis een cirkel met straal 12 cm, en dat de doorsnede van de kegel op zijn halve hoogte een straal van 4 cm heeft en dat je van die kegel de hoogte moet uitrekenen?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 215

Re: enkele oefeningen

vraag 3 tekening :

Afbeelding

Berichten: 29

Re: enkele oefeningen

Het zou inderdaad makkelijk zijn als je de vraag wat beter formuleert, maar is dit misschien wat je bedoelt?

Afbeelding

Edit: Je was me net voor zie ik :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: enkele oefeningen

Zie je daar geen rechthoekige driehoek in dan? -> pythagoras!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: enkele oefeningen

Er zit verschil in jullie posts. Bij de post van ErwinK is het wel errug gemakkelijk om de hoogte te berekenen :wink:

Maar bij de post van Xtropez is het weer de stelling van Pyth. Als je dit niet meteen ziet, teken dan het zwarte lijnstuk van 4 cm aan de rechterkant van het middelpunt van de grondcirkel. En nu nog een plaatje van de zeszijdige piramide dan zijn we helemaal op de goede weg :P .

Enne, Xtropez, probeer eens hoe ver dat je komt met die kegel en die piramide door je probeerselen hier te posten. Dan kunnen we je in de goede richting sturen. Straks met een proefwerk moet je het ook zelf doen en dan is het handig als je het al een keer geoefend hebt, in plaats van dat je hier kant en klare antwoorden krijgt :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 215

Re: enkele oefeningen

en die andere 2 vragen?

Berichten: 29

Re: enkele oefeningen

Ik dacht inderdaad dat hij de schuine zijde moest berekenen, maar in beide gevallen is het gewoon pythagoras toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: enkele oefeningen

en die andere 2 vragen?
Twee?

Balk is analoog aan kubus en de kegel is net quasi beantwoord met de figuur, ook weer Pythagoras als het die ene figuur is.

Probeer de laatste vraag op een gelijkaardige manier te interpreteren, schets bijvoorbeeld eerst.

Reageer