gelijkwaardigheid aan ISO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

gelijkwaardigheid aan ISO

Goedendag collegae,

Op dit moment ben ik aan het afstuderen voor mijn HLO opleiding analytische chemie. Mijn opdracht is om aan te tonen dat een inhouse ontwikkelde methode GELIJKWAARDIG is aan een ISO methode. Mijn vraag is of iemand weet wat de definitie is van 'gelijkwaardig aan' in dit geval. Aan welke eisen moet de inhouse methode voldoen om het stempel 'gelijkwaardig aan ISO' te krijgen?

Er is vast iemand die hier een antwoord op heeft, dus het zou prettig zijn als iemand die kennis met mij kon delen. Bedankt alvast!

Groeten,

Suzanne

Berichten: 5

Re: gelijkwaardigheid aan ISO

Gelijkwaardig aan een referentiemethode

'Gelijkwaardig aan' mag uitsluitend worden gebruikt voor hetzelfde toepassingsgebied als de referentiemethode: dezelfde parameters in dezelfde matrix. Bij andere parameters en/of matrices kan de gelijkwaardigheid van de resultaten per definitie niet worden aangetoond.

'Gelijkwaardig aan' is dus gereserveerd voor de methoden waarbij de wijze van uitvoering van het onderzoek en/of het meetprincipe afwijken van de referentiemethode, maar waarbij het laboratorium aangetoond heeft dat dezelfde gelijkwaardige resultaten worden verkregen.

Onder gelijkwaardige resultaten worden resultaten verstaan waarvan de herhaalbaarheid, binnenlaboratorium-spreiding en aantoonbaarheidsgrens niet hoger zijn dan die van de referentiemethode.

Tevens dienen de resultaten in relevante matrices ten opzichte van die van de referentiemethode geen grotere verschillen te vertonen dan op basis van de binnen-laboratorium-spreiding verklaard kan worden. Het laboratorium moet bovenstaande aantonen door:

- de prestatiekenmerken herhaalbaarheid, binnen-laboratorium-spreiding en

aantoonbaarheidsgrens voor de gelijkwaardige methode vast te stellen en deze te toetsen aan dievan de referentiemethode;

- monsters met relevante matrices in relevante concentratiegebieden met beide methoden te analyseren en de juistheid van de resultaten te toetsen.

Indien in de referentiemethode de onder het eerste aandachtstreepje genoemde kenmerken niet zijn vermeld, dient het laboratorium deze voor de referentiemethode zelf vast te stellen.

Berichten: 7

Re: gelijkwaardigheid aan ISO

Heel mooi! Bedankt!

Reageer