oplosmiddel voor EVA-polymeer gemodificatie bitume

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

oplosmiddel voor EVA-polymeer gemodificatie bitume

Hallo,

ik heb EVA-polymeer gemodificeerde bitumen geprobeerd op te lossen in THF, tolueen, en tetra maar krijg geen signaal op zowel de Photo Diode Array Spectrometer, Refractive Index Detector en de Evaporative Light Scattering Detector. Ik heb wel gevonden dat het in TCB oplost maar dat mag/wordt niet gebruikt op het lab.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen??

alvast bedankt

Berichten: 2.399

Re: oplosmiddel voor EVA-polymeer gemodificatie bitume

Er is dus gebeurd waar ik al bang voor was. Weet je zeker dat het wel oplost? Je spreekt over geen signaal, maar als je in het potje kijkt is het dan wel opgelost? Op deze manier suggereer je namelijk dat je detector geen signaal geeft als je het oplost in THF etc.

Ik kan zo ook geen alternatief verzinnen eigenlijk. Het is een smerig goedje, waarbij ook zeer smerige goedjes nodig hebt om het op te lossen. Heb je het wel geprobeerd goed fijn te maken etc? Misschien dat THF wel lukt als je het monster eerst eens in de vloeibare stikstof houd, en het dan in een mortier verpulvert? probeer dan langzaam steeds meer op te lossen. Kijk vervolgens naar het signaal dat je krijgt, waar ben je naar opzoek? De lengte van de ketens?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oplosmiddel voor EVA-polymeer gemodificatie bitume

Wat suggesties voor andere (goede) oplosmiddelen:

DMF, NMP, CS2 (stinkt wel)

DMSO kan natuurlijk ook, al is dit voor GPC-achtige doeleinden niet echt geschikt.

Het is echter bekend dat EVA oplost in TCB. Je kunt er dan van uitgaan dat anderen dit polymeer al eens in andere oplosmiddelen hebben proberen op te lossen. Wanneer dit bij een ander oplosmiddel tot goede resultaten had geleid, dan was dit ook wel bekend geweest. Zoeken naar een alternatief oplosmiddel is dus eigenlijk een beetje verspilde moeite. De beste keus is duidelijk TCB. Het argument dat dit niet mag/wordt gebruikt op het lab lijkt me onzinnig. Wanneer je het nodig hebt moet je het kunnen gebruiken. Daar komt nog bij dat het niet eens een 'zwarte lijst' verbinding is (terwijl tetra, wat je ook hebt geprobeerd, daar wel op staat).

Gewoon TCB bestellen lijkt me

Berichten: 9

Re: oplosmiddel voor EVA-polymeer gemodificatie bitume

bedankt voor de informatie.

Ik zal het doorgeven, met andere woorden het gaat besteld worden.

Reageer