aceton

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

aceton

Voor het zuiniger maken van m'n dieselauto zoek ik aceton in 1 of 5 literflessen/containers. Ik heb alleen bij de Trekpleister 100 ml flesjes kunnen vinden, maar nergens grotere verpakkingen.

Helaas werk ik niet meer op een laboratorium [-X

O ja; 0,15% aceton door je diesel mengen en je auto loopt zo maar 10% zuiniger. Getest in meerdere auto's.

Groeten,

Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aceton

Mocht je motor hierdoor ontploffen, dan krijg je wel niets terug van de verzekering [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aceton

Zeker waar voor een diesel, en wetenschappelijk verantwoord: als je 10% langzamer rijdt op de snelweg (dat is dus 108 ipv 120) bespaar je ruwweg 10% op je brandstof. Op een traject van anderhalf uur deur-tot deur kost je dit ruwweg 5 minuten (de rest rijd je toch al langzaam en met een diesel relatief zuinig in het stadsverkeer).....

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: aceton

zit er gevaar in dat aceton verhaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aceton

Misschien geen gevaar in 0,15% maar werken zal het ook niet. Zou dat echt waar zijn, dan zou shell het allang in zijn superschone diesel stoppen.

0,15% = 1:650. Weet je echt zeker dat je 5 liter ineens wilt kopen? Dat zou genoeg zijn voor 3250 liter diesel of ruwweg 50000 km....

Berichten: 2.399

Re: aceton

Ik geloof er ook niks van. Waarom zou je auto dan zuiniger zijn? Ik weet zeker dat aceton het rendement van je motor niet verhoogt met 10%. Verder betwijvel ik ook of 0,15% aceton de energie hoeveelheid vertegenwoordig van die 10% diesel. Lijkt mij een broodje aap verhaal, anders had inderdaad shell het ook al langal toegevoegd en geroepen van kijk onze diesel bevat 10% meer energie.

Wat wel werkt is slaolie [-X

Berichten: 3.145

Re: aceton

Geloven doe ik het ook niet, maar als je toch perse aceton wilt in grotere hoeveelheden, kijk dan eens bij Hornbach doe het zelf zaken/bouwmarkten. Daar verkopen ze het per liter in de afdeling voor thinner e.d.

Berichten: 2.746

Re: aceton

en hetzelfde in belgische doe het zelf zaken

Berichten: 4

Re: aceton

Mocht je motor hierdoor ontploffen, dan krijg je wel niets terug van de verzekering [-X
Mijn motor ontploft dagelijks vele malen...

We hebben het wel over 0,15% hoor Afbeelding

Berichten: 4

Re: aceton

Napoleon1981 schreef: Ik geloof er ook niks van. Waarom zou je auto dan zuiniger zijn? Ik weet zeker dat aceton het rendement van je motor niet verhoogt met 10%. Verder betwijvel ik ook of 0,15% aceton de energie hoeveelheid vertegenwoordig van die 10% diesel. Lijkt mij een broodje aap verhaal, anders had inderdaad shell het ook al langal toegevoegd en geroepen van kijk onze diesel bevat 10% meer energie.

Wat wel werkt is slaolie [-X
Geloven doe je in de kerk ;)

Het 0,15% aceton-verhaal is door veel automobilisten getoetst in de praktijk.

Lees de ervaringen maar eens na op www.tdiclub.nl

Het idee komt overwaaien uit de States, waar hele volksstammen ervaring hebben met het bijmengen van aceton. Zowel in diesel als in benzine.

Zie hier voor meer info:

http://peswiki.com/index.php/Directory:Ace...a_Fuel_Additive

http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/

http://www.loneinventor.com/ftopicp-254.html

http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Aceton in dieselolie heeft niets te maken met energetische waarden o.i.d.

De 0,15% aceton beinvloed de druppelgrootte bij het verstuiven in de cilinders (kleiner), waardoor de verbranding optimaler verloopt. Daardoor 10-20% minder verbruik.

Wat betreft Shell en Esso; zou een bedrijf het leuk vinden om in 1 klap 10-20% minder omzet te krijgen? Misschien komt het na verloop van tijd wel door de brandstof...

Berichten: 4

Re: aceton

Napoleon1981 schreef: Ik geloof er ook niks van. Waarom zou je auto dan zuiniger zijn? Ik weet zeker dat aceton het rendement van je motor niet verhoogt met 10%. Verder betwijvel ik ook of 0,15% aceton de energie hoeveelheid vertegenwoordig van die 10% diesel. Lijkt mij een broodje aap verhaal, anders had inderdaad shell het ook al langal toegevoegd en geroepen van kijk onze diesel bevat 10% meer energie.

Wat wel werkt is slaolie ;)
Op slaolie gaat het verbruik van een diesel zelfs iets omhoog.

Er zijn mensen die momenteel 30% slaolie bij hun diesel mengen. Financieel lijkt het voordelig (slaolie 59 cent bij Lidl, diesel, 109 cent bij Shell), maar...

Omdat slaolie vervelende dingen doet met de smerende eigenschappen van je motorolie, moet je vaker (om de 7.500 km) olie verversen. Dan wordt het toch weer duurder. Als ik een oud Golfje 1 had, zou ik wel durven, maar ik stop geen plantenolie in mijn dure common rail of pompverstuiver [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: aceton

Leuk om te lezen, maar zoals zo vaak: geen greintje wetenschappelijke onderbouwing. Ik verdenk de verhalen trouwens van het beschrijven van een placebo-effect.

Totdat er een dubbelblinde vergelijking wordt gemaakt lijkt me dit een broodje aap...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: aceton

Meestel kijken de mensen met een commonrail diesel of pompverstuiver niet op een een paar centen als het over hun auto gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: aceton

Aceton tast slangen, pakkingen en andere kunststof onderdelen aan.

Ik zal het nooit gebruiken.

Berichten: 1.153

Re: aceton

opajuup schreef: Aceton tast slangen, pakkingen en andere kunststof onderdelen aan.

Ik zal het nooit gebruiken.
Inderdaad rijdt een diesel iets zuiniger met een klein beetje aceton. Echter alles in je motor wordt erdoor aangetast dus na 2 jaar moet je een nieuwe motor kopen. En of je dan de prijswinst van zuiniger rijden eruit hebt? ik denk het niet.

Dit geldt trouwens ook voor rijden met (sla)olie.

Reageer