reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

reactievergelijking

Als ik aluminium bij natronloog voeg geldt dan volgende reactie?

2Al + 6NaOH

2Na3AlO3(vast) + 3 H2 (gas)

Is dat het witte neerslag wat er onderaan gevormd wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijking

Wat je moet weten bij deze reactie is dat er iig waterstofgas wordt gevormd zoals je al aangaf, maar ook verscheidene metaaloxides en hydroxides waarvan je er al een aangaf. Bedenk dus dat deze reactie HEEL gevaarlijk kan zijn AfbeeldingAfbeelding. Enne, lees het stukje onderaan dit bericht even 8-[

Berichten: 2

Re: reactievergelijking

Bedankt voor je reactie, als deze reactie wordt uitgevoerd in een afzuigkast ver van alle mogelijke vuurbronnen is dit dan ook nog zo gevaarlijk?

Waar moet ik nog op letten.

Ik heb ze gevonden op thuisexperimenteren.nl met een ballon om het waterstofgas op te vangen

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking

Wat je moet weten bij deze reactie is dat er iig waterstofgas wordt gevormd zoals je al aangaf, maar ook verscheidene metaaloxides en hydroxides waarvan je er al een aangaf. Bedenk dus dat deze reactie HEEL gevaarlijk kan zijn AfbeeldingAfbeelding. Enne, lees het stukje onderaan dit bericht even 8-[
Jongens, overdrijven is ook een vak hè...

Met deze reactie moet je inderdaad wel je gezond verstand gebruiken, maar je doet het voorkomen alsof je hier zo'n beetje 'instant death in a bottle' hebt. Laten we wel wezen, waterstof is brandbaar en kan leiden tot explosies, maar zoals op die site thuisexperimenteren de proef wordt uitgevoerd valt het nog wel mee met de gevaren.

Een ander reeel gevaar bij deze reactie is dat er vrij veel warmte vrij kan komen en dat de hydroxide oplossing behoorlijk corrosief is. Als deze warme oplossing op je huid komt, onmiddelijk afspoelen met water tot alle 'glibberig gevoel' volledig is verdwenen, maar verder niet te paniekerig doen hoor.

Dan kan ik nog wel andere reacties bedenken, die HEEL wat gevaarlijker zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijking

Ja kijk, deze methode is natuurlijk gevaarlijk als je even een paar honderd gram bijelkaar mikt, als je om thuisexperimenten kijkt dan gebruiken ze hier natuurlijk veel minder. Het gewicht aan aluminium is dan vele malen kleiner.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijking

woelen schreef: knip

Dan kan ik nog wel andere reacties bedenken, die HEEL wat gevaarlijker zijn...
Natuurlijk, maar zou jij die thuis doen?

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking

Jij wilt waarschijnlijk niet weten welke experimenten ik thuis doe Afbeelding . Maar, als je kijkt op mijn site, dan krijg je wel een aardige indruk.

Om je gerust te stellen, ik gebruik meestal beduidend minder dan 100 mg van een bepaalde stof in een experiment. Dit, juist vanwege veiligheid (en ook vanwege kosten). Met zulke kleine hoeveelheden moet je nog steeds oppassen, maar de kans op echte ernstige ongelukken heb je dan wel gehoorlijk gereduceerd. Daarnaast zoek ik bij twijfel ook altijd aardig rond op Internet voordat ik begin. Zoals je je misschien nog herrinnert uit een ander thread: zomaar aanrommelen met chems is wat mij betreft uit den boze. Mijn motto is: "Weet wat je doet en ken de risico's". Aan de andere kant, risico's moeten ook niet opgeblazen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijking

Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt 8-[

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking

Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt  8-[
Kijk maar eens op http://woelen.scheikunde.net/science/chem/exps/index3.html

De experimenten met de waarschuwingssymbolen zijn de meest riskante (niet noodzakelijkerwijs ook de meest mooie), voor zover je van riskant kunt spreken met de gebruikte hoeveelheden...

Dit geeft een beeld van het soort experimenten dat ik thuis doe. De meeste van mijn experimenten zitten echter in de hoek van transitiemetaalchemie en in het bijzonder de complexen. Die experimenten zijn helemaal niet gevaarlijk, want het gaat om coordinatie-reacties in waterig milieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievergelijking

Idd, ik vond die met de jood en chloor wel mooi, ook de glascorrosie

Berichten: 39

Re: reactievergelijking

Mooie site, mooie fotos

Reageer