vierkant of rond

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

vierkant of rond

Goedemorgen,

Ik heb een vraag ik ben een student product ontwerpen, en ben bezig met een nieuwe vorm voor ijsblokjes. Nu heb ik een grote vraag aangezien ik zelf geen ster ben in natuur en scheikunde. Wat bevriest sneller een vierkante vorm of een ronde vorm. Als de vierkant een diepte van 4 cm en een zijde van 4cm heeft en de ronde een diameter van 4 en ook een diepte van 4 heeft. Ik kan zelf wel gissen maar helaas moet ik dit ook onderbouwen en dat lukt me niet.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vierkant of rond

Hoi Martien en welkom op Chemieforum.nl!

Leuke vraag, maar maak ze maar met warm water :lol: (leuk leeswerk).

Uit bovenstaande link kan je halen dat oppervlakte een belangrijke rol speelt. Het vierkante klontje heeft een oppervlakte van 6·4·4 = 48 cm2 en de oppervlakte van een bol met straal 2 is 4·л·22 = 50,3 cm2. De bol heeft het grootste oppervlakte en zal dus het snelst bevriezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vierkant of rond

Jorim, zal vast wel gelijk hebben met je oppervlakteberekening, maar gaat het hier niet om de inhoud?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: vierkant of rond

Heel erg bedankt jongens of meiden, maar waarom is het juist dat een groot opp sneller bevriest?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vierkant of rond

Een groter oppervlak biedt de mogelijkheid om per tijdseenheid meer warmte aan de omgeving af te staan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: vierkant of rond

ok thanx

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vierkant of rond

En bij een bol zit het midden (wat het laatst bevriest) overal even ver van de zijkant af terwijl dit bij een kubus verschilt. Volgens mij heeft dat ook nog wel invloed...

Berichten: 1.153

Re: vierkant of rond

het heeft ook nog te maken met het materiaal waarin in de bol of vierkant zit.

Bij een vierkant heb je meestal maar aan 5 kanten iets van plastic zitten. En 1 kant is open. Dit heb je bij een bol niet (anders krijg je geen bol) Dus de warmte afdracht van het water zal bij een vierkant hoger zijn, door het isolerende effect van het materiaal. Hoeveel invloed dit heeft weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vierkant of rond

De totale hoeveelheid warmteafdracht die nodig is voor het bevriezen is evenredig met de inhoud, en de snelheid van die afdracht is (bij gelijkblijvende overige omstandigheden) evenredig met het oppervlak. De totale tijd is dus evenredig met de verhouding inhoud/oppervlak.

Hoe ronder en hoe gladder, hoe groter deze term. Een gladde bol is het slechtst voor bevriezen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vierkant of rond

...
Conclusie: Je moet dus wel een kubus hebben? (snap ik dat goed :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vierkant of rond

In ieder geval is een bol het ongunstigst: dat is het lichaam met de kleinste verhouding oppervlak/inhoud :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: vierkant of rond

De vraag welke vorm het gunstigste voor bevriezen is al wel redelijk beantwoord maar is naar mijn idee weinig van belang.

De aard en de wanddikte van het materiaal zijn veel belangrijker aangezien er warmte moet worden afgevoerd, daarnaast speelt de vraag wat voert de warmte af dus bijv een 1* of 4**** koelkast met superfrost of vloeibare stikstof.

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vierkant of rond

Ik herhaal even een stuk van mijn eigen post hierboven:
(bij gelijk blijvende overige omstandigheden)
Economen noemen dat ceteris paribus

In dezelfde vriezer, in soortgelijke plastic zakjes, en op dezelfde plank, zullen bolletjes langzamer bevriezen dan kubusjes van dezelfde inhoud. Cilinders van dezelfde inhoud en met even grote diameter als hoogte zitten daar precies tussenin. Kleine bolletjes bevriezen sneller dan grote bollen. Kleine kubusjes bevriezen sneller dan grote kubussen. Baksteenvormpjes bevriezen sneller dan even grote kubussen. Hoe platter de baksteen hoe sneller.

Berichten: 184

Re: vierkant of rond

Een stervormig ijsblokjesvorm is volgens mij een vorm waarbij de ijsvorm t.o.v de inhoud het snelst plaatsvindt, echter een nadeel van deze vorm is weer dat deze in een glas frisdrank het eerst weer in vloeistof zal overgaan.

De stelling dat de oppervlakte zo groot mogelijk en de inhoud minimaal dient te zijn is correct.

Verder valt op als een blok aan het "bevriezen" is en je dit proces onderbreekt de kern van vloeistof bolvormig zal zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vierkant of rond

Een ster heeft inderdaad een grotere oppervlakte per inhoud dan een kubus. Maar daaraan is geen maximum. Een velletje vloeipapier heeft een nog veel grotere oppervlakte bij dezelfde inhoud! En een fractaal,.....

Ik denk dat de "vloeistofvorm" altijd ronder zal zijn dan de buitenkant van het blokje. Lokaal heeft een scherpe hoek aan een voorwerp meer oppervlak per inhoud, en zal het dus sneller koelen. Dit levert de afronding naar binnen toe. Maar een perfecte bol zal het niet worden.

Reageer