vierkant of rond

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

vierkant of rond

Goedemorgen,

Ik heb een vraag ik ben een student product ontwerpen, en ben bezig met een nieuwe vorm voor ijsblokjes. Nu heb ik een grote vraag aangezien ik zelf geen ster ben in natuur en scheikunde. Wat bevriest sneller een vierkante vorm of een ronde vorm. Als de vierkant een diepte van 4 cm en een zijde van 4cm heeft en de ronde een diameter van 4 en ook een diepte van 4 heeft. Ik kan zelf wel gissen maar helaas moet ik dit ook onderbouwen en dat lukt me niet.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vierkant of rond

Hoi Martien en welkom op Chemieforum.nl!

Leuke vraag, maar maak ze maar met warm water :lol: (leuk leeswerk).

Uit bovenstaande link kan je halen dat oppervlakte een belangrijke rol speelt. Het vierkante klontje heeft een oppervlakte van 6·4·4 = 48 cm2 en de oppervlakte van een bol met straal 2 is 4·л·22 = 50,3 cm2. De bol heeft het grootste oppervlakte en zal dus het snelst bevriezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: vierkant of rond

Jorim, zal vast wel gelijk hebben met je oppervlakteberekening, maar gaat het hier niet om de inhoud?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: vierkant of rond

Heel erg bedankt jongens of meiden, maar waarom is het juist dat een groot opp sneller bevriest?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vierkant of rond

Een groter oppervlak biedt de mogelijkheid om per tijdseenheid meer warmte aan de omgeving af te staan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: vierkant of rond

ok thanx

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vierkant of rond