Ammoniak bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 102

Ammoniak bepalen

Ey,

Hoe kan ik ammoniak bepalen in een oplossing van MilliQ water.

Je kan het denk ik wel ruiken, maar wat zijn nog andere manieren.

Broekhem

Berichten: 857

Re: Ammoniak bepalen

Voeg een indicator zoals Fenolftaleïne toe..Ammoniak is basisch en dus zal de kleur van de fenolftaleïne roze zijn.

Berichten: 89

Re: Ammoniak bepalen

Voeg een indicator zoals Fenolftaleïne toe..Ammoniak is basisch en dus zal de kleur van de fenolftaleïne roze zijn.
ja.. maar dantoon je geen ammoniak aan... alleen maar dat de oplossing basisch is!!! (toch :) )

Berichten: 857

Re: Ammoniak bepalen

JeffreyButer schreef: Voeg een indicator zoals Fenolftaleïne toe..Ammoniak is basisch en dus zal de kleur van de fenolftaleïne roze zijn.
ja.. maar dantoon je geen ammoniak aan... alleen maar dat de oplossing basisch is!!! (toch :) )
jah je toont inderdaad aan dat de oplossing basisch is maar als je de ammoniak al ruikt is het zeker dat het basische karakter veroorzaakt wordt door de ammoniak.

Wellicht kan je het ook potentiometrisch aantonen...mbv een ionselectieve electrode..maar deze worden vooral gebruikt voor kwantitatieve bepalingen maar kwalitatief lukt ook

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ammoniak bepalen

Bij bijna alle analyses toon je alleen een effect van een stof aan, en niet de stof zelf. Je neemt daarbij aan dat dat effect uniek is voor de stof die je wilt aantonen.

Misschien is "basisch" over het algemeen geen eigenschap die uniek is voor ammoniak; er zijn immers nog andere basen. Maar als je iets meer weet, waardoor er bijvoorbeeld zeker geen andere basen in je monster kunnen zitten, dan is basiciteit wel afdoende bewijs voor ammoniak.

Dit geldt echt heel vaak. Let er maar eens op.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ammoniak bepalen

Het toevoegen van een koperzout is ook een goede methode. Ook al kleurt koper(II) in water blauw, in ammonia kleurt het knalblauw. Een duidelijk zichtbaar vrij stofspecifiek effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Ammoniak bepalen

Nessler reagens (als ik me goed herinner)

Berichten: 30

Re: Ammoniak bepalen

Voor ammomium:

MgO toevoegen --> NH3 wordt gevormd

je stuurt dan lucht door de oplossing, het NH3 wordt meegevoerd

je vangt het gas op in HCl waarin methylrood zit, deze oplossing kleurt geel

nu heb je NH4+ in oplossing, als je daar natriumcobaltnitriet aan toevoegt krijg je een geel neerslag:

NH4+ + Na3Co(NO2)6 -> Na(NH4)2Co(NO2)6 neerslag

je kan na toevoegen van het MgO ook gewoon de proefbuis afsluiten met een zilvermanganese-papiertje waarom een druppel water hangt, hierop krijg je dan een grijze vlek: het NH3 dat ontsnapt veroorzaakt een basische reactie met de druppel water (OH- gevormd) en in basisch milieu wordt het Ag+ gereduceerd tot Ag neerslag (grijs) terwijl Mn2+ geoxideerd wordt tot MnO2

een derde mogelijkheid is toevoegen van Nessler reagens (K2HgI4) aan een alkalisch gemaakte oplossing van ammonium. Dan wordt een bruin complex gevormd: [(Hg2N)+I-.2H2O] als er maar weinig aanwezig is zal het lichtbruin tot lichtgeel zijn.

Een vierde mogelijkheid is toevoegen van CuSO4, waarbij eerst Cu(OH)2 neerslag gevormd wordt dat blauw is, is er voldoende NH3 aanwezig dan wordt een diepblauw oplosbaar complex gevormd: Cu(NH3)4^2+

Berichten: 120

Re: Ammoniak bepalen

farmacistje schreef:Voor ammomium:

MgO toevoegen --> NH3 wordt gevormd

je stuurt dan lucht door de oplossing, het NH3 wordt meegevoerd

je vangt het gas op in HCl waarin methylrood zit, deze oplossing kleurt geel
Waarom kleurt de oplossing geel? ammonium is toch zuur? Moet de oplossing niet rood blijven? Methylrood is toch rood in zuur milieu en geel in minder zuur milieu?

Berichten: 1.490

Re: Ammoniak bepalen

ik weet het zo niet uit mijn hoofd maar kijk eens in het Binas :oops:

Berichten: 3.145

Re: Ammoniak bepalen

Waarom kleurt de oplossing geel? ammonium is toch zuur? Moet de oplossing niet rood blijven? Methylrood is toch rood in zuur milieu en geel in minder zuur milieu?
HCl is heel erg zuur en ammonium is een beetje zuur. Sommige pH indicatoren slaan om bij overgang van zuur naar basisch (of v.v.), maar andere slaan om als je van heel zuur naar minder zuur gaat.

Iets wetenschappelijker uitgedrukt: Iedere indicator heeft een zgn. omslagtraject, aangegeven met pH. Zo meende ik mij te herrinneren dat methylrood een omslagtraject heeft van pH = 5 tot pH = 6. Ph < 5: rood, pH > 6: geel. Het traject daartussen een overgang van rood naar geel.

Pin mij niet vast op de preciese getallen, ik leg hier het concept alleen uit. In tabellen kun je voor verschillende indicatoren de omslagtrajecten vinden, met bijbehorende pH's en kleuren. Zoek dus zelf even de juiste waarden.

Hier heb je een voorbeeld van zo'n tabel: http://www.chem.ubc.ca/courseware/pH/inddata.html

Edit: De tabel geeft voor methylrood een traject aan van 4.8 naar 6.2, dus wat ruimer dan wat ik in het voorbeeld aangaf. Misschien is dit niet de meest geschikte indicator. Ik denk dat methyloranje iets geschikter is met een traject van 3.2 naar 4.4. Ammonium is nl. toch nog wel redelijk zuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ammoniak bepalen

Ammoniak zuigt een deel van de protonen weg zodat je oplossing in wezen minder zuur wordt. Een indicator is namelijk ook zuur dan wel basisch. Als je maar genoeg protonen opslurpt, zal ook de indicator protonen afstaan. Wanneer dit gebeurt, verandert de structuur van de indicator en ontstaat een andere kleur.

Berichten: 338

Re: Ammoniak bepalen

Je kan ook eerst aantonen dat er stikstof in zit, vervolgens ga je bepalen als er amines inzitten, zitter deze er niet in, dan kan je besluiten dat het om een ammoniak-oplossing gaat.

Reageer