calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

Hallo iedereen,

wij moeten op school zo'n praktische opdracht doen. Het gaat over bepaling van calciumcarbonaatgehalte van een krijt.

op de stencil staat dat we oplossing van oxalzuur met molariteit (ca 0,05) en 250 mL moet gebruiken om molariteit van natronloog te bepalen. en met natronloog kunnen we dan de molariteit van zoutzuur bepalen. en zoutzuur moeten we 10 keer verdunnen.

er staat nog dat we natriumcarbonaat niet direct kunnen titreren, want er ontstaat buffer. verder staat dat we aan krijt een exact bekende overmaat zoutzuur moet toevoegen. en het is verstandig dat we niet direct gaan titreren.

we moeten nog indicator kiezen. als laatst moeten we nog een grafiek maken.

verder staat dat we zwakzuur niet zomaar kan berekenen en daarom moeten we met Kz werken. er staat dat we in het equivalentiepunt natriumethanoaat hebben ipv water.

hierboven heb ik mijn PO uitgelegd. ik hoop dat het duidelijk is voor jullie. ik snap niet zo goed hoe ik de PO moet maken en hoe ik allemaal dingen moet berekenen. verder het bepalen van equivalentiepunt en de grafiek tekenen snap ik niet.

ik hoop dat jullie zo snel mogelijk op mijn bericht reageren.

alvast bedankt

Jorim: Toelichting lijkt mij niet nodig en je andere post even verwijdert, één keer posten is genoeg...

Berichten: 328

Re: calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

-Met oxaalzuur bepaal je de concentratie van NaOH

-Mat NaOH bepaal je de concentratie van HCl

-HCl 10x verdunnen

-Overmaat HCl toevoegen aan je krijt

-Even wachten

-Titreren met NaOH

Is dat de werkwijze?
hoe ik allemaal dingen moet berekenen.
Dat doe je door eerst alle reactievergelijkingen op te schrijven. En dan kun je verder rekenen.
verder het bepalen van equivalentiepunt
Dat kan met een indicator of met een grafiek. Met een indicator kun je de kleurverandering zien en met een grafiek zie je opeens dat de grafiek stijl omhoog loopt, midden in dat stijle stuk ben je in je equivalentiepunt.
en de grafiek tekenen snap ik niet.
Tijdens je titratie noteer je elke keer hoeveel zuur of base je toevoegt en wat de pH wordt van de oplossing. De pH meet je met een pH-meter. Dan maak je een grafiek door op de x-as het aantal ml toegevoegde zuur of base te zetten en op de y-as de pH.

Berichten: 17

Re: calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

hallo Roytje

ik snap nu een beetje door jouw uitleg. maar nu mijn vraag is: waarom moeten we dan zoutzuur 10 keer verdunnen. en waarom moeten we overmaat zoutzuur aan krijt toevoegen?

en kun je aub de reactievergelijkingen compleet maken?

bedankt van jouw hulp

Berichten: 328

Re: calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

waarom moeten we dan zoutzuur 10 keer verdunnen
Omdat anders de concentratie te hoog is? Voor de nauwkeurigheid? Anders reageert het te heftig? Ik zou het niet weten.
waarom moeten we overmaat zoutzuur aan krijt toevoegen
Om er zeker van te zijn dat al je calciumcarbonaat reageert.
en kun je aub de reactievergelijkingen compleet maken?
Dat ga ik niet voor je doen, ik kan je er wel mee helpen. 8-[

Weet je de formules van de stoffen? Weet je wat voor soort reactie gaat optreden? Als je dat weet, kun je zelf heel makkelijk de reactievergelijkingen opschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

Even uitleggen aan freshteh: op dit forum hebben we de gewoonte om mensen die scheikunde aan het leren zijn op weg te helpen, maar wel zelf de antwoorden te laten vinden. Dat lijkt misschien lui, maar is eigenlijk veel meer werk voor degenen die het antwoord geven. Het doel is om je er nog wat van te laten opsteken. Als we het hier voor je oplossen, gaat de eerste de beste schriftelijke of mondelinge overhoring fout....

Re: calciumcarbonaatgehalte van krijt uit de Oostzee

--Met oxaalzuur bepaal je de concentratie van NaOH

-Mat NaOH bepaal je de concentratie van HCl

-HCl 10x verdunnen

-Overmaat HCl toevoegen aan je krijt

-Even wachten

-Titreren met NaOH

Is dat de werkwijze?
Ik verwacht dat je met NaOH de 10 x verdunde HCL titreert en een overmaat onverdunde HCL gebruikt om het krijt op je lossen.

En die 250 ml oxaalzuur om te titreren vindt ik wel een grote sloot.

Reageer