Nafta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 13

Nafta

Voor een 'non-polar'-extractie heb ik nafta nodig om een soort kristal te onttrekken van een vloeistof. Op een amerikaanse site staat dus dat ik naptha moet gebruiken.

Met goede hoop naar de winkel, wat vind ik daar ? Wasbenzine en daar stond bij (lichte nafta), ik denk niet dat dat is wat ik zoek, en dan was er ook nog white spirit en daar stond bij (gehydrogeneerde nafta). Gehydrogeneerd is toch als ik me herriner van de lessen chemie dat er waterstoffen zijn toegevoegd? Of hoe zit dat nu? Als je tegen een amerikaan white spirit zegt denkt hij trouwens meteen aan een witte ziel ofzo. Echt vreemd. Iemand een idee of dit de 'naptha' is die ik zoek ?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Nafta

Ik denk dat het oplosmiddel dat jij zoekt het beste te vergelijken is met een mengsel van N-hexaan en cyclohexaan eventueel kan ook N-heptaan worden gebruikt.

White spirit heeft een te hoog kookpunt en wasbenzine zou misschien wel kunnen...

succes 8-[

Berichten: 13

Re: Nafta

Doet het kookpunt ertoe ook als ik het helemaal niet ga verhitten. Integendeel eigenlijk, ik moet de nafta in de diepvriezer steken zodat het kristallen kan vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nafta

Misschien moet je toch iets meer toelichten: wat voor een kristallen ga je waarvan maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nafta

Het gaat er gewoon om, als ik je berichtjes zo lees, dat je een heel apolair oplosmiddel nodig hebt, daar zijn gewone alkaanketens zeer geschikt voor, de samenstelling hiervan boeit verder niet, er staat volgens mij verder op dat je dit spulletje weer moet afdampen, niet?

Berichten: 13

Re: Nafta

Ja, je kan het inderdaad laten verdampen voor de helft, dan in de vriezer voor de kristallen en daarna filteren. Nuja, ik ga gewoon white spirit gebruiken.

Die gast die het over naptha had zei dat xyleen en zo ook zou werken, en zippo fluid gewoon een vervuilde nafta is. Zolang het drijft op water is het goed. Alleen met nafta weet ik de perfecte hoeveelheden die ik moet toevoegen en ik neem maar aan dat white spirit gewoon nafta is... op wikipedia staat ook dat white spirit solvent-nafta bevat en als het al op de bus zelf staat...

Tinner ging ook naar het schijnt, maar de kristallen moeten zo puur mogelijk zijn, ik ga ze daarna nog reinigen met ammoniak maar nafta was het beste voor de extractie volgens vele bronnen.

Alleen nog nooit nafta gevonden dat het er echt op stond ...

Kan iemand bevestigen dat white spirit nafta is of niet? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Nafta

White spirit is peut en nafta heeft een kooktraject van 40-140 graden circa en lijkt het meest op wasbenzine.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nafta

Cevain schreef: Ja, je kan het inderdaad laten verdampen voor de helft, dan in de vriezer voor de kristallen en daarna filteren. Nuja, ik ga gewoon white spirit gebruiken.

Die gast die het over naptha had zei dat xyleen en zo ook zou werken, en zippo fluid gewoon een vervuilde nafta is. Zolang het drijft op water is het goed. Alleen met nafta weet ik de perfecte hoeveelheden die ik moet toevoegen en ik neem maar aan dat white spirit gewoon nafta is... op wikipedia staat ook dat white spirit solvent-nafta bevat en als het al op de bus zelf staat...

Tinner ging ook naar het schijnt, maar de kristallen moeten zo puur mogelijk zijn, ik ga ze daarna nog reinigen met ammoniak maar nafta was het beste voor de extractie volgens vele bronnen.

Alleen nog nooit nafta gevonden dat het er echt op stond ...

Kan iemand bevestigen dat white spirit nafta is of niet? 8-[
Je kunt gewoon de hele zooi droogkoken hoor, des te meer kristallen heb je over

Berichten: 13

Re: Nafta

Ik geraak er echt niet wijs meer uit 8-[ , in sommige landen hebben ze gewoon nafta, zo verkocht, gebeurt dat hier niet, kijk:

Afbeelding.

Echt vreemd, ik heb echt het gevoel dat het hier gewoon anders heet, anders gewoon maar wasbenzine gebruiken, mja... :)

Berichten: 13

Re: Nafta

FsWd schreef:
Cevain schreef: Ja, je kan het inderdaad laten verdampen voor de helft, dan in de vriezer voor de kristallen en daarna filteren. Nuja, ik ga gewoon white spirit gebruiken.

Die gast die het over naptha had zei dat xyleen en zo ook zou werken, en zippo fluid gewoon een vervuilde nafta is. Zolang het drijft op water is het goed. Alleen met nafta weet ik de perfecte hoeveelheden die ik moet toevoegen en ik neem maar aan dat white spirit gewoon nafta is... op wikipedia staat ook dat white spirit solvent-nafta bevat en als het al op de bus zelf staat...

Tinner ging ook naar het schijnt, maar de kristallen moeten zo puur mogelijk zijn, ik ga ze daarna nog reinigen met ammoniak maar nafta was het beste voor de extractie volgens vele bronnen.

Alleen nog nooit nafta gevonden dat het er echt op stond ...

Kan iemand bevestigen dat white spirit nafta is of niet? :)
Je kunt gewoon de hele zooi droogkoken hoor, des te meer kristallen heb je over
Lol, euh, nee je snapt het niet goed, laat ik het anders even uitleggen.

[knip]

Maar ik moet die verdomde nafta vinden 8-[ .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Nafta

Het is niet de bedoeling dat het Chemieforum meewerkt aan methodes voor de isolatie van psychoactieve stoffen/drugs. Lees de Algemene regels er nog maar eens op na.

Topic gesloten.

Met vragen kun je me mailen

Gesloten