reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 65

reactiesnelheid

Ik moest gisteren in het labo vragen oplossen na de proef , maar er was geen tijd meer over om na te denken over de vragen , zelf heb ik een beetje rondgezocht op het internet en veel specifieks heb ik niet gevonden daarom vraag ik een beetje hulp met mijn vragen :) . Hieronder zal ik mijn vragen opschrijven en mijn antwoord...als iemand er meer over weet en het mij goed zou kunnen uitleggen zou dat wel ideaal zijn...

1.Waarom moet je je duim telkens afspoelen na het omkippen van de reactiebuis met H2SO4 in?

mijn antw : Omdat de oplossing een zuur bevat die je huid ( je duim) kan irriteren.

Moeten de reactiebuizen van de proef 100%droog zijn?[/U] Leg uit?

mijn antw: ja de reactiebuizen van de proef moeten 100% droog zijn omdat die de neerslagreactie zou beinvloeden, waarschijnlijk wel sneller zou laten verlopen...

Noem vijf factoren op die de reactiesnelheid beinvloeden. Leg ook uit waarom ze de reactiesnelheid beinvloeden.

antw: 5 factoren :invloed van concentratie , temperatuur , licht , verdelingsgraad en katalysator.

Geef het verband tussen reactiesnelheid en de evenwichtstoestand?

ik heb niets gevonden over deze vraag...zelf zitten we in onze cursus ng maar aan reactiesnelheid en komt evenwichtstoestand later...



Beinvloedt de temperatuur de grootte van de evenwichtstoestand?


mijn antw: ja

Beinvloedt de aanwezigheid vn een katalysator de grootte van de evenwichtstoestand?

mijn antw : ja

Als iem meer kennis heeft ...in zake deze vragen wil iem mij dan helpen aub

Re: reactiesnelheid

Hallo Sanne,

iijverig aan het werk op zaterdagmorgen.
1.Waarom moet je je duim telkens afspoelen na het omkippen van de reactiebuis met H2SO4 in?


omdat je anders de inhoud van de tweede buis beinvloed.

jouw antwoord is ook goed maar als om deze reden je duim moet afspoelen mag je niet mengen met je duim op de buis want dat betekent dat je risico loopt en dat moet je nooit doen in een lab.

Stel je eens voor dat je je vergist en per ongeluk geconcentreerd zuur heb toegevoegd dan zit je met een verbrande duim en kun je naar de dokter.
Moeten de reactiebuizen van de proef 100%droog zijn?[/U] Leg uit?


vraag : waarom beinvloed je de reactie?

Noem vijf factoren op die de reactiesnelheid beinvloeden. Leg ook uit waarom ze de reactiesnelheid beinvloeden


waarom denk je dat de factoren die je noemt de reactiesnelheid beinvloeden?

Hier stop ik nu even want ik moet andere dingen doen, ik kijk in de loop van de middag nog wel hoever je bent.

Gerard

Berichten: 65

Re: reactiesnelheid

Waarom denk ik dat die 5 factoren de reactiesnelheid beinvloeden?

Eum invloed vd concentratie...

verklaring:bij grote concentratie aan reagensdeeltjes zijn er veel effectieve botsingen en zal de omzetting dus sneller verlopen



invloed vd temperatuur


verklaring: door een temperatuursverhoging neemt de gem kinetische energie van de moleculen toe. de moleculen zullen dus vaker en heviger botsen. De toename vh aantal effectiev botsingen heeft een grotere reactiesnelheid tot gevolg.

invloed aantonen v licht

verkl : door licht zal de neerslag verkleuren. ???! deze verklaring weet ik niet juist

invloed v verdelingsgraad

Om te reageren moeten we de stofdeeltjes met elkaar in contact komen. We verbeterden het contact tussen de reagensdeeltjes door de stof in een mortier dichter tot elkaar brengen, zodat ze gemakkelijker met elkaar kunnen reageren

invloed van katalysator

de katalysator wordt als reagens verbruikt in één van de tussenstappen , maar komt in één van de daaropvolgende tussenstappen terug vrij als reactieprodcut.

Aja en van die duim daar hé..eum je gebruikt de hele tijd dezelfde stoffen H2SO4 en Na2S2O3 dus verder kan je je niet vergissen hé...dus is het niet echt een groot gevaar hé... je moet je duim toch gewoon afspoelen omdat die huidirritaties zou geven... en je kan toch niet echt de tweede buis beinvloeden als je de hele proef met de zelfste stoffen werkt?

Re: reactiesnelheid

Aja en van die duim daar hé..eum je gebruikt de hele tijd dezelfde stoffen H2SO4 en Na2S2O3 dus verder kan je je niet vergissen hé...dus is het niet echt een groot gevaar hé... je moet je duim toch gewoon afspoelen omdat die huidirritaties zou geven... en je kan toch niet echt de tweede buis beinvloeden als je de hele proef met de zelfste stoffen werkt?


Nee het gevaar is niet erg groot maar als je leraar zich vergist heeft en 10M H2SO4 in de buis gedaan heeft dan heb je wel pech gehad en omdat een laboratorium een gevaarlijke omgeving is moet je risico's zoveel mogelijk vermijden.

Ik heb zelf meegemaakt dat iemand in plaats van 10 mg door een afleesfout op de balans 100 mg van een stof had afgewogen.

In plaats van dat de reactie zachtjes verliep explodeerde de buis. Als die persoon toen niet in een gesloten zuurkast had gewerkt had hij glas en kokend reagens in zijn gezicht gehad.

Er zitten in de buis wel dezelfde stoffen maar niet dezelfde concentraties en je brengt dus materiaal van de eerste in de tweede buis.

De 5 factoren

Code: Selecteer alles


1 concentratie        Goed

2 temperatuur         Goed

3 katalysator          Goed

4 verdelingsgraad      Goed
5 licht ik denk dat niet goed is verkleuring duidt op een andere reactie

Even vragen aan de andere forumgebruikers

Kan iemand uitsluitsel geven over welke 5 factoren die de reactiesnelheid beinvloeden hier bedoeld worden. Het is voor mij te lang geleden om met zekerheid te zeggen welke antwoorden gevraagd worden.

Gerard

Berichten: 58

Re: reactiesnelheid

Misschien oppervlakte van de reagerende stoffen? i.e. in hoeverre er oppervlak is om de reactie plaats te laten vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid

Misschien oppervlakte van de reagerende stoffen? i.e. in hoeverre er oppervlak is om de reactie plaats te laten vinden
Dat heet "verdelingsgraad".

Zie ook http://www.scholieren.com/werkstukken/25367 onder 10.3. Hier worden alleen deze 4 genoemd. Andere websites noemen "druk" als vijfde.

Berichten: 58

Re: reactiesnelheid

Hmm, ik vroeg me al een beetje af of dat hetzelfde zou zijn.

Opzich zou je het als twee aparte dingen kunnen zien. De oppervlakte is dan precies dat (hoeveelheid reactieoppervlak per deeltje) en de verdelingsgraad is de verdeling van al deze deeltjes tijdens de reactie (als stof A helemaal rechts zit en stof B helemaal links gebeurt er een stuk minder dan bij een homogene verdeling ... dit staat dan los van de oppervlakte per deeltje).

Eigenlijk zou ik dan dus het onderscheid maken van de oppervlakte van de reactie in zijn geheel: verdelingsgraag [...] en de oppervlakte van de afzonderlijke deeltjes.

Ik vind deze redenering net zo valide als temperatuur en druk scheiden, aangezien ze elkaar flink beinvloeden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid

Ik vind deze redenering net zo valide als temperatuur en druk scheiden, aangezien ze elkaar flink beinvloeden.
:)

Druk en concentratie misschien, die zijn vergelijkbaar.

Temperatuur staat daar los van, hoor! De temperatuur zorgt er voornamelijk voor dat de activeringsenergie kan worden overkomen. Temperatuur en katalysator zijn een ander koppel.

edit: als men deze factoren zo opschrijft bedoelt men natuurlijk de isotherme druk.

Berichten: 65

Re: reactiesnelheid

Beinvloedt de temperatuur de grootte van de evenwichtstoestand?

mijn antw: ja

Beinvloedt de aanwezigheid vn een katalysator de grootte van de evenwichtstoestand?

mijn antw : ja

Zijn deze antwoorden juist..

Zelf weet ik dat er 5 factoren zijn die de reactiesnelheid beinvloeden , maar kdenk ook wel dat licht een bepaalde factor is die de reactiesnelheid beinvloedt!?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactiesnelheid

De katalysator doet NIETS, behalve de energiedrempel verlagen en dus de reactiesnelheid opkrikken, in BEIDE richtingen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid

Wat versta je onder 'grootte van de evenwichtstoestand?'

De grootte van de snelheid waarmee de evenwichtstoestand wordt bereikt?

De ligging van het evenwicht?

De twee zijn nogal verschillend!

Re: reactiesnelheid

Zo Sanne, we gaan weer verder maar wel de posts goed volgen
Beinvloedt de temperatuur de grootte van de evenwichtstoestand?

mijn antw: ja

Beinvloedt de aanwezigheid vn een katalysator de grootte van de evenwichtstoestand?

mijn antw : ja
Praten we nog steeds over de reactiesnelheid zoals in je vraaag?
(Gerard @Geplaatst: Zaterdag 3 december om 18:27 uur)

CODE

1 concentratie Goed

2 temperatuur   Goed

3 katalysator Goed

4 verdelingsgraad Goed
In de posts komt naar voren dat de druk ook een factor is
maar kdenk ook wel dat licht een bepaalde factor is die de reactiesnelheid beinvloedt!?
Er zijn reacties die door licht worden versneld omdat ook licht een toevoer van energie is.

Gerard

Berichten: 58

Re: reactiesnelheid

Op mijn middelbare school beinvloedde de katalysator de grootte van de evenwichtstoestand niet.

Met de grootte van de evenwichtstoestand bedoelen namelijk ze de waarde van K. Deze wordt wel beinvloed door de Temperatuur, maar een katalysator zorgt er alleen voor dat de K-waarde sneller wordt bereikt.

Berichten: 65

Re: reactiesnelheid

rwwh schreef:Wat versta je onder 'grootte van de evenwichtstoestand?'

De grootte van de snelheid waarmee de evenwichtstoestand wordt bereikt?

De ligging van het evenwicht?

De twee zijn nogal verschillend!
De eerste... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid

De snelheid waarmee een evenwicht zich instelt is evenredig met de twee reactiesnelheden voor de heengaande en de teruggaande reactie. De evenwichtsconstante is de verhouding van de twee.

Een katalysator maakt beide reacties in de zelfde verhouding sneller, daardoor verandert de verhouding (ligging van het evenwicht) niet, maar de snelheid waarmee het evenwicht zich instelt wel.

Verhoging van de temperatuur kan de ene reactie meer sneller maken dan de andere, en daarom ook het evenwicht verplaatsen.

Reageer