de kluts kwijt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 660

de kluts kwijt

kan iemand mij mischien vertellen in welke groepen de pijnstillers ingedeeld worden want ik ben een beetje de kluts kwijt van de ene kant hoor je dit van de andere kant dat dan lees je weer van alles en dan zeggen ze weer andere dingen dus ik weet het allemaal niet meer ... :) :)

Berichten: 60

Re: de kluts kwijt

Het mag iets duidelijker, in wat voor groepen wil je ze opdelen? Chemisch, Werkende stof o.i.d.

Berichten: 660

Re: de kluts kwijt

zou je me kunnen vertellen op wat voor manieren je ze kunt indelen en wat de indelingen dan zijn ? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: de kluts kwijt

Farmaceutisch gezien kan je pijnstillers opdelen in de groepen die aangeven wat de verschillende manieren van werken zijn.

Bijvoorbeeld de opioïden, cyclo-oxygenaseremmers, ...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 660

Re: de kluts kwijt

de groepen die ik heb gevonden zijn de (van minst sterkst naar sterkst)

-aspirine

-paracetamol

-ibuprofen

-morfine (opioïden)

dit waren de gene die ik het meest tegenkwam maar ik zie ook wel eens bv cafeine staan ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: de kluts kwijt

Dit zijn geen groepen, maar werkzame stoffen.

Caffeine versterkt de werking van paracetamol.

Berichten: 660

Re: de kluts kwijt

wat voor groepen zijn er dan mischien kom ik dan verder dan kan ik waarschijnlijk wat meer vinden ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: de kluts kwijt

Zoek in het Engels op Google

Levert o.a. http://www.health24.com/medical/Condition_...-1823,18289.asp

edit: zie ook Beryllium's bijdrage een stukje hoger.

Berichten: 660

Re: de kluts kwijt

oke heel erg bedankt :)

Berichten: 2.035

Re: de kluts kwijt

De indeling, zoals gegeven in de link van rwwh is wat apart... paracetamol hoort nl. gewoon tot de klasse van de NSAID's (Niet-opioide analgetica)....

De indeling van pijnstillers door de NIH (een van de meest gebruikte indelingen in geneesmiddelontwikkeling) is als volgt:

4.7 Analgetica (pijnstillers dus)

4.7.1 Niet-opioide analgetica

4.7.2 Opioide analgetica

4.7.3 Neuropathische pijnstillers

4.7.4 Antimigraine geneesmiddelen

4.7.4.1 Acute migraine aanvallen

4.7.4.2 Profylactische migraine medicijnen

4.7.4.3 Cluster hoofdpijnen

Elk van de 4 hoofdgroepen heeft uiteraard weer vele subgroepen, ingedeeld op werkingsmechanisme. Zo vinden we onder de Niet-opioide analgetica bijv. Beta-2 agonisten, COX-1 inhibitors, COX-2 inhibitors, PDE-4 inhibitors en prostaglandine antagonisten....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: de kluts kwijt

Herman, als je je lijstje gelijk uitbreidt (met o.a. de termen die je reeds noemt) hebben we gelijk een mooi verhaal om in de toekomst naar te kunnen verwijzen!

Als je even zin hebt natuurlijk :)

De listfunctie van de forumsoftware is daar trouwens best wel geschikt voor...

Berichten: 2.035

Re: de kluts kwijt

Geen probleem, ik heb de hele lijst in tekst-format..... enig idee hoe ik dit op fatsoenlijke wijze (zijnde in een tabel of getabte tekst) alhier krijg? Ik heb al geprobeerd om het in Word als HTML-pagina te saven, maar de source ervan hier in een post plakken werkt niet......

Bedoel je trouwens het onderdeel analgetica, of de complete NIH-indeling van geneesmiddelen?

Toevoeging: ik zie nu pas je opmerking over 'listfunctie in de forumsoftware'... kan je dat wat verder toelichten? :)

Berichten: 660

Re: de kluts kwijt

ehhh... het moet wel begrijpelijk zijn voor een havo 5 leerling he voor een profielwerkstuk ... :) maar ik denk als ik wat moeite doe dat ik met dat lijstje al een heel eind kom .. bedankt :)

Berichten: 4

Re: de kluts kwijt

paracetamol hoort nl. gewoon tot de klasse van de NSAID's (Niet-opioide analgetica)....
Paracetamol is geen NSAID, het heeft n.l. geen ontstekingsremmende werking, het is wèl een niet-opioid analgeticum.

Berichten: 2.035

Re: de kluts kwijt

Klopt, NSAID is een ontstekingsremmer en geen pijnstiller, ik weet achteraf niet waarom ik dit heb getypt (ik had mijn eigen lijstje beter moeten lezen) :)

Reageer