Puzzel: koninginnen op schaakbord

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Puzzel: koninginnen op schaakbord

Wellicht kennen een hoop mensen deze al. Voor de anderen is het een goede uitdaging:

Zet acht (8) koninginnen op een schaakbord (8x8 vakjes), zodanig dat geen van de koninginnen ook maar één andere koningin kan slaan. Koninginnen kunnen slaan in rij-richting, in kolom-richting en in diagonale richting, voor zover het bord toelaat. Meerdere koninginnen in één rij of kolom kan dus niet, en tevens mogen koninginnen dus niet verbonden zijn door een (exact) diagonale lijn.

Wanneer je een antwoord gevonden hebt: welk systeem heb je gebruikt? Ben je het gewoon met trial and error gaan proberen op ruitjespapier of heb je een snelle manier bedacht?

Succes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

systeem paardensprong, dan past het precies, twee schuine lijnen van vier dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Jan, dat patroon komt volgens mij niet uit. Teken het eens uit voor jezelf, dikke kans dat je een conflict tegenkomt. Geef, als je zeker bent van je oplossing, de coordinaten van de stukken anders door op dezelfde manier als je reply van zonet. Handige en veilige manier van antwoorden trouwens!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

a1 c2 e3 g4 b5 d6 f7 h8

mijn vorige uitleg misschien voor meerderlei uitleg vatbaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Jan, a1 en h8 (de eerste en de laatste positie) conflicteren met elkaar: ze staan beiden op de hoofddiagonaal van het bord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

:roll: dat viel op mijn grote ruitjepapier niet zo op...... foei.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Je uitleg is niet voor meerdere uitleg vatbaar, maar de eerste en de laatste uit je opsomming staan op dezelfde diagonaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Wij hebben dit ooit als opdracht moeten programmeren voor het vak informatica. Het script vond 92 mogelijkheden maar hield geen rekening met symmetrie. Als je de symmetrische oplossingen schrapte bleek dat er 12 of 23 verschillende oplossingen waren, dacht ik (afhankhelijk van welke symmetrieën je al dan niet nog toelaat).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Dan moet ik nodig gaan slapen, want ik zie er zo gauw geen gat in... Ik dacht dat ik met mijn paardensysteem een heel eind was...... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 123

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Als je eerst van het volgende uitgaat, dat koninginnen alleen horizontaal of verticaal kunnen bewegen. Als het hiermee al niet lukt zal het met diagonale velden erbij helemaal niet lukken.

Dan zal de eerste koningin op het bord naar 7 velden horizontaal kijken en 7 velden verticaal. Ze staat zelf ook op een veld, dus de velden die nu over blijven, om de tweede koningin te plaatsen zijn 64 - 7-7-1=49.

De tweede koningin zal op haar beurt van de 49 overgebleven velden 6 horizontale en 6 verticale velden afsnoepen plus het veld waar ze zelf op staat. Voor de volgende koningin zijn er nu nog 49 - 6-6-1=36 over.

Deze stappen kunnen we herhalen;

Voor de vierde koningin zijn er nog 25 velden over

Voor de vijfde koningin zijn er nog 16 velden over

Voor de zesde koningin zijn er nog 9 velden over

Voor de zevende koningin zijn er nog 4 velden over.

Nu moeten er twee koninginnen (de zevende en achste) op 4 velden worden geplaatst. Als we nu wel rekening houden dat ze ook diagonaal kunnen kijken zal dit nooit gaan.

Het kan dus niet
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Euh... Het kan wel hoor.

Voorbeeld:

Afbeelding

Berichten: 123

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Ik zie het :roll:
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

En zo zijn er dus nog wel enkele :wink:

Berichten: 123

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Ik weet denk ik al waar mijn fout zit. De laatste vier die overblijven hoeven zich natuurlijk niet als 2x2 te vormen, ze kunnen verspreid liggen. Ik doe geen uitspraken meer 's ochtend vroeg.
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Re: Puzzel: koninginnen op schaakbord

Kan er iemand dit: Knight's Tour.

Kan je beginnende van gelijk welk vakje, een rondreis maken op een normaal schaakbord met een paard en terug komen op de plaats waar je begonnen bent? Wie kan het?

Reageer