vanderwaalskrachten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

vanderwaalskrachten

Hey hallo,

Is er iemand die me kan uitleggen wat vanderwaalskrachten zijn?

Ik heb binnenkort pw en ik snap dat deel niet.

Hoop dat er iemand is die het me makkelijk en beetje uitgebreid kan uitleggen.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: vanderwaalskrachten

Qoute uit chemie is overal:
Binding tussen moleculen

In de vaste en vloeibare fase blijven de moleculen dicht bij elkaar. Ze houden elkaar vast. Er bestaat dan een binding tussen moleculen. Deze binding noemen we vanderwaalsbindingen. In de gasfase is de afstand tussen de moleculen er groot. Dan houden ze elkaar niet meer vast. Er is dan geen vanderwaalsbinding meer.
De kracht die er voor nodig is om deze bindingen in stand te houden heten vanderwaalskrachten.

Hoe zwaarder de moleculen, des te sterker de vanderwaalsbindingen tussen de moleculen, des te hoger het kookpunt van de stof.

Berichten: 198

Re: vanderwaalskrachten

dat zijn aantrekkingskrachten tussen moleculen

er zijn er 3: london-, keesom- en debije-krachten

als je nog specifiek wil weten wat die zijn moet je het maar zeggen, al denk ik niet dat dat je bedoeling was. ze zorgen gewoon voor aantrekkingkrachten tussen moleculen, een soor cohesiekracht dus

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vanderwaalskrachten

Ik vind het een beetje vreemd om over "vanderwaalsbindingen' in meervoud te spreken. Voor mij is een vanderwaalsbinding een wel meetbaar maar niet telbaar iets. Net als water. Als je meer water hebt spreek je ook niet over twee waters.

Voor de rest sluit ik me hierbij aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: vanderwaalskrachten

Haha, ja dat klopt. Nooit bij stil gestaan :P . Maar heb in mijn post allemaal +en staan. Ik keek nog even in het boek, daar staat het zonder -en alleen heet de paragraaf zo. (Andersheids kan een molecuul toch ook wel meerdere bindingen hebben met een ander molecuul?)

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: vanderwaalskrachten

Heeft iemand een idee van de grootte van elk van deze krachten ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vanderwaalskrachten

De sterkte van de Van der Waals krachten is zeer sterk afhankelijk van de afstand tussen twee atomen: als twee atomen 2x zover van elkaar af zijn, wordt de aantrekkende kracht wel 50x minder.

De Van der Waals krachten zijn veel zwakker dan waterstofbruggen. Als ik een gok moet doen: 1-2 kJ/mol per atoompaar dat vlak tegen elkaar aan ligt. Maar ik kan er best flink naast zitten, hoor! Voor eiwitten, waar duizenden atoomparen tegen elkaar liggen, gaat het in elk geval om een zeer aanzienlijke bijdrage.

Reageer