verzeping

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

verzeping

Voor school moet ik een opdracht maken waarbij de samenstelling van frituurvet met de GC bepaald moet worden. Om het vet in de GC te kunnen stoppen heb ik 1 druppel opgelost in 5 ml heptaan, er vervolgens 0,3 gram in 0,5 ml methanol opgelost KOH bijgedaan en het geheel goed gemengd. Ik krijg echter geen enkele uitslag. Kan iemand mij vertellen wat ik fout heb gedaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: verzeping

.... heb ik 1 druppel opgelost in 5 ml heptaan, er vervolgens 0,3 gram in 0,5 ml methanol opgelost KOH bijgedaan en het geheel goed gemengd......
Dit snap ik niet. Je bedoelt 0,3 gram van je heptaanmengsel in 0,5 ml methanol opgelost? En die KOH lijkt me niet echt goed voor je kolom.

Maar als je helemaal geen pieken krijgt lijkt het me eerder aan je GC te liggen. Zet anders de precieze werkwijze hier eens neer, want nu heb je wel erg weinig gegevens. Instellingen van de GC zijn ook welkom.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: verzeping

Voor school moet ik een opdracht maken waarbij de samenstelling van frituurvet met de GC bepaald moet worden. Om het vet in de GC te kunnen stoppen heb ik 1 druppel opgelost in 5 ml heptaan, er vervolgens 0,3 gram in 0,5 ml methanol opgelost KOH bijgedaan en het geheel goed gemengd. Ik krijg echter geen enkele uitslag. Kan iemand mij vertellen wat ik fout heb gedaan?
Hoe lang heb je goed geroerd? Deze transesterificatie verloopt niet helemaal instantaan, dus misschien heb je te kort geroerd. Verwarmen versneld de reactie. Heb je vervolgens dit ruwe mengsel op de GC ingespoten of heb je het eerst nog gewassen met water?

Berichten: 4

Re: verzeping

Aha, heel erg bedankt. Heb je misschien ook een indicatie hoe lang ik zou moeten verwarmen om zeker te zijn dat het goed is? Anders moet ik het misschien nog wel 10 keer proberen... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: verzeping

Hier zag ik een voorschrift dat er een beetje op lijkt, misschien heb je er iets aan??

http://www.nsf.org/business/ina/fattyacids.asp?program=INA :)

Je moet er dus eerst methylesters van maken......

Berichten: 65

Re: verzeping

Hallo,

Onze standaard-methode

- 0,2g in kolfje 250ml

- Voeg 8ml NaOH in MeOH toe. (10g in 500ml MeOH)

- Zet het staal boven kokend water met een koeler en laat ongeveer 10min koken.

- Voeg 10ml BF3MeOH-complex toe en laat ongeveer 5min koken.

- Voeg 6ml heptaan toe en laat nog 1min zachtjes koken.

- Laat voldoende afkoelen. (15min)

- Breng over in een scheitrechter en spoel de kolf na met 20ml NaCl-oplossing, (640g NaCl in 2000ml H2O) schudden en 10min laten rusten.

- De bovenste fase overbrengen in een bekerglas waar Na2SO4 aan toegevoegd is, roeren en voorzichtig overbrengen in vail.

0,5µl wordt in de GC geinjecteerd, dacht ik. Welke kolom er gebruikt wordt weet ik niet meer. Met deze methode kan je een mooie scheiding van de C18/1 pieken krijgen (cis en trans o.a.)

Reageer