zuiver water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

zuiver water

Is er een verschil in samenstelling tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd water?

Berichten: 36

Re: zuiver water

In principe niet.. het is allebei zuiver water. Gedestileerd water is door destillatie verkregenb en bij gedeminiralisseerd water is door een ionenwisselaar het (kraan)water gezuiver. Gedestilleerd water is over het algemeen zuiverder.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: zuiver water

Het verschil in benaming ligt dus blijkbaar enkel in de manier van zuiveren.

Bedankt voor de toelichting.
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zuiver water

Vraag van Vemak: "Is er een verschil in samenstelling tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd water?"

Antwoord van Postbode: "In principe niet.. het is allebei zuiver water. (...) Gedestilleerd water is over het algemeen zuiverder."

Vraag van Raspoetin: HUH!? Geen verschil, maar toch is het één zuiverder??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: zuiver water

Het verschil tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd water is de techniek die gebruikt wordt, op voorhand kun je niet zeggen of er verschil in samenstelling is tussen beide of welke techniek betere kwaliteit oplevert.

Bij de keuze voor een van de technieken moet je eerst vastleggen aan welke eisen het water moet voldoen.

Je zult andere eisen moeten stellen aan water voor semikwantitatieve hardheidsbepalingen, sporenelementen of voor bereiding van voeding of infuusvloeistoffen.

Bij hoge eisen zul je vaak gecombineerde technieken moeten gebruiken om dit te bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: zuiver water

In de handel kun je gedestilleerd of gedemineraliseerd water kopen. Dan is toch niet op voorhand bepaald voor welke toepassing het zal gebruikt worden?

Is er een groot verschil in kostprijs voor het zuiveren van water door het te destilleren of door gebruik van een ionenwisselaar?

Hangt de mate van de zuiverheid misschien ook af van de precisie van de opstelling en de kostprijs die hiermee gepaard gaat?

Welke techniek verkiezen de leveranciers van 'zuiver' water (gewoon in de handel te verkrijgen) en waarom?

P.S. Ik denk dat ik door de reacties wel al voldoende antwoord heb gekregen op mijn oorspronkelijke vraag, maar door de reacties zijn bovenstaande vragen ook nog bij mij opgekomen. Ik ben nieuwsgierig naar nog meer reacties. Groetjes.
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Berichten: 2.035

Re: zuiver water

Het woord "gedemineraliseerd" zegt al wat er mee gebeurd is :)

In principe gebeurt dit natuurlijk ook bij destilleren, maar de praktijk wijst uit dat "schoon" water heel makkelijk weer (sporen van) mineralen oppikt. Als het goed is wordt gedemineraliseerd water (na zuivering) op een manier behandeld die voorkomt dat er opnieuw mineralen in terecht komen (waarmee niet gezegd is dat met gedestilleerd water niet hetzelfde gedaan kan worden!).

Water bevat natuurlijk wel meer dan mineralen, en deze andere stoffen kunnen er met een ionenwisselaar niet uit worden gehaald; wel d.m.v. destillatie :P

Kortom; beide technieken geven toch wel een verschillend resultaat (al hebben we het hier over minieme hoeveelheden "verontreinigingen"!), en welke je wil gebruiken zal geheel afhangen van de gewenste "zuiverheid" van het resulterende water....

Reageer