Springen naar inhoud

PartiŽle zuurstofdruk


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gelre

    Gelre


  • 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 17:10

Kan iemand mij de definitie geven van partiŽle zuurstofdruk? En hoe geldt dit bijvoorbeeld voor partiŽle CO2 druk?

Alvast bedankt...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2005 - 17:46

Wet van Dalton: De spanning in een gasmengsel is gelijk aan de som van de gedeeltelijke spanning van de afzonderlijke bestanddelen. De partiŽle druk van een gas in een mengsel is de spanning die het zou uitoefenen als het alleen in het vat zou zitten.
Deze wet gaat alleen exact op voor ideale gassen.

bron: KIJK-woordenboek natuurkunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Stephaan

    Stephaan


  • >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2005 - 18:11

In de sportvliegerij wordt wel een en ander verteld over partiŽle drukken. Dat zal misschien voor precisering of verbetering vatbaar zijn maar ik schrijf het toch maar. Lucht bestaat voor 79% uit stikstof(N2) en voor 21% uit zuurstof(O2). Die % zijn afgerond want er zitten in lucht ook nog een beetje CO2, waterdamp en een heel kleine hoeveelheid edelgassen. Op zeeniveau is de totale druk van dat gasmengsel "lucht" gelijk aan ťťn atmosfeer (afgezien van schommelingen veroorzaakt door hoge- of lagedruk gebieden)

Elk van de samenstellende gassen draagt zijn deel bij om samen ťťn atmosfeer te geven. Het deel van de druk dat elk gas bijdraagt is benaderend evenredig met het volume procent. Dat drukgedeelte heet de partiŽle druk van dat gas. Het is de partiŽle druk ( dus ongeveer 0.21atmosfeer) van zuurstof die er voor zorgt dat de zuurstof door de wanden van de longblaasje in ons bloed "geduwd" wordt.

De verhouding N2/O2 verandert maar heel weinig met de hoogte . De totale luchtdruk neemt echter wel af met de hoogte. Als je nu gaat vliegen op een hoogte waar de luchtdruk maar een halve atmosfeer is, zal de partiŽle druk van de zuurstof nog steeds 21% van het totaal bedragen ...maar dat is dan nog slechts 0.105atmosfeer

In een sportvliegtuigje dat geen drukkabine heeft zullen de meeste mensen nog geen problemen hebben tot 2000m. Daarom wordt in "echte " vliegtuigen de buiten lucht op bvb 10Km samengeperst tot de druk die op 2000m heerst en in de kabine geblazen.

In een sportvliegtuigje daarentegen zal men vanaf ongeveer 3000 meter hoogte de partiŽle druk van de O2 in de lucht van die hoogte dienen te verhogen, om nog genoeg zuurstof in het bloed te kunnen opnemen. Die verrijking gebeurt door samen met de buitenlucht zuivere zuurstof in te ademen Dit verhoogt de totale druk vd ingeademde lucht niet maar wel de partiŽle druk vd zuurstof .

Kan je hier al iets mee aanvangen?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures