Dichloormethaan terugwinnen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Dichloormethaan terugwinnen.

Ik vraag me af of er ook een methode is om dichloormethaan terug te winnen uit een verzadigde waterige oplossing of uit een verzadigd luchtmengsel.

Ik zat te denken aan een extractie met een organisch oplosmiddel, maar aangezien het op grote schaal gedaan moet worden (30 á 40 liter) vroeg ik me af welk oplosmiddel ik hier het beste voor kan gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Water en dichloormethaan vormen toch twee aparte vloeistoflagen? Je zou het dan in een scheitrechter kunnen doen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Wel even van te voren centrifugeren voor een optimale scheiding

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Kun je het er niet beter uit destilleren?

Berichten: 2.035

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Bekend probleem..... op de univ werkten wij ook met dermate grote hoeveelheden DCM, dat terugwinnen interessant was....

Het probleem is vaak dat er naast alleen water ook veel andere stoffen/oplosmiddelen in het mengsel zitten (soms in "trace amounts"); de enige manier om het DCM dan redelijk zuiver terug te winnen is destillatie :)

Berichten: 18

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Nou ik hoef het niet zo zuiver terug te winnen.... Het gaat mij om het feit dat het water eigenlijk het riool in moet en de diclhoormethaan nu nog apart eruit gehaald wordt door een wastoren hierna gaat het gewoon de open lucht in.

Dit is eigenlijk niet zo milieu bewust ondanks dat het wel mag en ook economisch kan het beter. Vandaar de vraag hoe ik het terug zou kunnen winnen.

Ik heb wel eens gehoord over continucentrifugeerders waarbij het water aan de binnenkant het riool in viel en de andere stoffen achter blijven.... Kent iemand dit misschien??

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

bedoel je een hydrocycloon????

Hydrocycloon

Jeroen.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 2.035

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Nooit gezien.... mooi apparaat! :)

Berichten: 18

Re: Dichloormethaan terugwinnen.

Jeroen schreef: bedoel je een hydrocycloon????

Hydrocycloon

Jeroen.
Ja dat bedoel ik! Maar zou dit wel goed werken voor een water/dichloormethaan mengsel?

Reageer