Vormingswarmte berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Vormingswarmte berekenen

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk in 6 vwo moet ik de vormingswarmte berekenen van buskruit. Nu kan ik wel dingen uit Binas halen, maar daar staat onvoldoende informatie in...

Dit is de reactievergelijking voor de verbranding van buskruit:

4KNO3 + 4C + S ---> 2 K2CO3 + SO2 + 2 CO2 + 2 N2

Nu moet ik hier dus de vormingswarmte en ontledingswarmte van berekenen, alleen hoe moet ik dat doen? In Binas kan ik de warmte van K2CO3 / KNO3 namelijk niet vinden

JanWillem

Jurn: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Vormingswarmte berekenen

De naam van K2CO3 in het engels is: potassium carbonate

Zijn CAS nummer: 584-08-7 (handig voor een zoektocht)

Misschien is er zo iets meer te vinden.
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vormingswarmte berekenen

Ik raak een beetje in de knoop van de termen die je gebruikt. Is een "vormingswarmte" niet een eigenschap van een zuivere stof? Zoek je eigenlijk de reactiewarmte van de verbrandingsreactie?

Berichten: 4

Re: Vormingswarmte berekenen

Ik raak een beetje in de knoop van de termen die je gebruikt. Is een "vormingswarmte" niet een eigenschap van een zuivere stof? Zoek je eigenlijk de reactiewarmte van de verbrandingsreactie?
Uhm ja, maar om dat te bepalen heb ik toch de ontledingsenergie van KNO3 en de vormingsenergie van K2CO3 nodig? Zo wordt het bij ons op school in ieder geval genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vormingswarmte berekenen

Dat denk ik wel, maar ik vraag me af hoe ze dat op school bedenken. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat je het inderdaad moet opzoeken.

Berichten: 4

Re: Vormingswarmte berekenen

Dat denk ik wel, maar ik vraag me af hoe ze dat op school bedenken. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat je het inderdaad moet opzoeken.
Uiteindelijk heb ik het gevonden. Mijn leraar scheikunde bleek een heel dik boek te hebben en daarin kon ik het opzoeken. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Vormingswarmte berekenen

Kan je misschien even vertellen welk boek dat was, dan weten andere mensen ook waar ze iets dergelijks makkelijk kunnen vinden.
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 4

Re: Vormingswarmte berekenen

Kan je misschien even vertellen welk boek dat was, dan weten andere mensen ook waar ze iets dergelijks makkelijk kunnen vinden.
Hoe het heet weet ik niet precies, maar het was een heel dik boek waarin heel veel gegevens staan. Volgens mijn leraar was Binas een soort uittreksel van dat dikke boek...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vormingswarmte berekenen

Zal ik eens een ruwe gok doen? CRC Handbook of Chemistry and Physics.....

Berichten: 1

Re: Vormingswarmte berekenen

heej Janwillem,

Ik doe mijn PWS over buskruit (zit ook in 6vwo), en zou je die vormingswarmte misschien ook aan mij kunnen geven? Ik ben daar namelijk ook op een blok gelopen.. en ik weet niet waar jouw pws precies over gaat maar misschien kunnen we nog meer info uitwisselen?

Robert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vormingswarmte berekenen

Gokje, ik denk dat de TS hier al een jaar niet meer is geweest. De bron van de vormingswarmte staat er echter wel. Als je dat boek er nu eens op na zou slaan :oops:

Reageer