verslaving van opiaten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: verslaving van opiaten

als ik het klaar heb zal ik het wel eens in mijn sig zetten als iemand het dan wil lezen moet hij/zij maar even reageren dan email ik het wel
Éen persoon heb je al Afbeelding .

Maar dan zorgt dat Endorfine er zeker ook voor, dat als je hele erge pijn zou hebben (bijv. open bot breuk; wat bij mij het geval was.) dat je er heel weinig van voelt?

Ik krijg toen na de operatie zo'n knopje daar kon ik opdrukken als ik pijn had, daarmee kon ik mezelf morfine toedienen :) . Ik merkte er alleen niet zoveel van Afbeelding , dus na een paar keer had ik hem niet meer gebruikt.

Berichten: 660

Re: verslaving van opiaten

dat is al 2 :) fswd wil hem ook lezen :P

dit is wat ik heb staan over endorfine:

Wanneer ergens pijn ontstaat, maakt het lichaam het hormoon endorfine aan. Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitters fungeren. Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of een overdreven opgewekte of gelukzalige stemming.

Opiaten zoals morfine en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. Er zijn ook bepaalde voedingsmiddelen die voor de aanmaak van endorfine in je lichaam zorgen zoals sommige suikers, vetten en zelfs ook chocola.

wist je dat er zelfs mensen zijn die hun zelf pijnigen om een endorfine stoot te krijgen zeg maar.... dan ben je toch goed gek.. die mensen kunnen er verslaafd aan raken net als drugs

Berichten: 162

Re: verslaving van opiaten

Apotheker schreef:Dat klopt: heroine heet ook wel diethylmorfine. Door de verestering met de acetaatgroep neemt de lipofiliteit toe van het morphinan-skelet. Hierdoor dringt heroine beter door de bloed-hersenbarrière.
Ik dacht Diacetylmorfine.... gezien de structuur :P
ja dat klopt, heb me vergist :)

Reageer