bloed op kleding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 660

bloed op kleding

als je wat op kleding morst zoals yoghurt ofzo dan krijg je dit er gewoon met normaal wassen uit maar als er bloed op zit dan gaat dit opeens niet meer zo makkelijk. kan iemand mij vertellen hoe het komt dat je het nu opeens niet meer zo makkelijk met wassen eruit kan krijgen maar je speciale middeltjes nodig hebt enzo en gebeurt er bij gras bv het zelfde want dit krijg je ook niet goed uit je kleren.

mvg kevin.

Berichten: 162

Re: bloed op kleding

Probeer eens de vlekken de overgieten met wat verdunde waterstofperoxide om de vlekken uit te bruisen en dan nadien met een enzymatisch wasmiddel te wassen. Trouwens: waar is het lijk gebleven :lol: ?

Berichten: 219

Re: bloed op kleding

Zou oxaalzuur werken? Dat geeft een complex met ijzer ionen... bloed wordt rood door hemoglobine... een molecuul wat ijzer bevat...

Of sterk je hier juist de vlek mee aan?

Berichten: 592

Re: bloed op kleding

ik denk dat als je iets complexeert je de vlek juist veel erger maakt

je moet eerder naar een oplosmiddel zoeken, en een oppervlakte actieve stof zou ik zo denken.

Berichten: 660

Re: bloed op kleding

het is niet zozeer dat ik het eruit moet wassen :lol: daar heb ik een moeder voor ;) maar ik vroeg me gewoon af waarom bloed niet zo makkelijk uit kleren is te krijgen en veel andere producten wel ..

@ apotheker: dat heb ik begraven langs de sloot waar maar weinig mensen komen maarja al dat bloed moet je toch vanaf dusja ... :P .. nee ik had gewoon een bloedneus en toen zat er wat aan mijn mouw en dat moest eruit dus toen deed me ma er van dat spul op.

Berichten: 2.035

Re: bloed op kleding

Ik heb dacht ik ergens gelezen dat dat komt door het eiwit hemoglobine in het bloed.... dat bind blijkbaar erg goed aan allerlei vezels.

Berichten: 1.122

Re: bloed op kleding

Volgens mij komt het door het aan hemoglobine gebonden ijzer. Bloed in kleding geeft zogenaamde `roestvlekken´. Waarschijnlijk oxideerd het ijzer in het bloed (?)

Bas

Berichten: 2.035

Re: bloed op kleding

Klinkt zeer aannemelijk.... maar waarom hecht dit zoveel beter dan andere "vervuilingen" aan kleding? Iemand? :lol:

Berichten: 162

Re: bloed op kleding

Voor bloed weet ik het niet precies, maar het proces doet een beetje denken aan de vorming van pigment in galnoteninkt: galnoteninkt bestaat uit een mengsel van tannine (gallotanninezuur en galluszuur (3,4,5-trihydroxybenzoezuur)) en ijzer(II)sulfaat opgelost in een mengsel van arabische gom, water, conserveermiddel (vaak fenol) en vaak ook een initiële kleurstof (bijvoorbeeld iets wat blauw kleurt). Zonder die initiële kleurstof is de inkt nogal licht gekleurd en indien direct aangebracht op papier nauwelijks zichtbaar.

Aangezien de moleculen volledig in oplossing zijn, dringt de inkt volledig in de papiervezels. Nu gebeurt het leukste van de latente reactie: door oxidatie met atmosferische zuurstof verandert de ijzer(II) naar ijzer (III) dat onmiddellijk met de aanwezige tannine en dan vooral met de galluszuur een sterk gekleurd pigment vormt (zwart) dat door de penetratie in de vezels vrijwel onuitwisbaar is en er een mooie diepzwarte kleur ontstaat. Het complex heeft een zeer groot resonatiebereik, waardoor het sterk fotonen absorbeert (eigen aan vrijwel alle (metallo)organische verbindingen met een groot resonantieoppervlak).

Denk dat hetzelfde reactiemechanisme verantwoordelijk is voor de "roestvorming" door bloedvlekken op textiel (Ijzer is eveneens gecheleerd in het hemoglobinemolecuul) en waardoor deze vlekken zeer moeilijk te verwijderen zijn zoals galnoteninkt op papier/perkament/textiel. Overigens vormt oxalaat met ijzerionen een sterker complex dan het hemoglobinecomplex, waardoor het ijzerion eruit wordt getrokken en het gekleurde hemoglobinecomplex uit elkaar valt.

Berichten: 2.035

Re: bloed op kleding

Grrrrr.... ik heb me nu ondertussen suf gezocht op internet, maar kan nog steeds niet vinden waarom dat geoxideerde ijzer zo sterk bindt aan textiel-vezels... daar moet toch een chemische reden voor zijn! :lol:

Berichten: 365

Re: bloed op kleding

Waarom moeilijk doen. bloed gelijk wegspoelen met koud water en heel het probleem treed niet op.

(bij koud water lyseren de cellen namelijk niet zo snel als bij verwarming)

Berichten: 2.035

Re: bloed op kleding

Moeilijk doen? Placebo's vraag was niet hoe we bloedvlekken moeten verwijderen (dat weet ik nu ook wel na 100 websites over bloedvlekken te hebben bekeken!), maar waarom bloed van die bizar hardnekkige vlekken op textiel maakt! :lol:

Berichten: 162

Re: bloed op kleding

En Herminator, ben je al wat wijzer geworden hoe dat precies in elkaar zit ? De enige theorie die ik zo 1-2-3 kan bedenken is dat oplosbare ijzerzouten door oxidatie wordt omgezet naar ijzeroxide (i.c.m. atmosferische zuurstof). En zoals je weet is ijzeroxide een sterk en lichtecht pigment dat in zeer kleine hoeveelheden al een intense kleur geeft (denk maar aan natuurlijke pigmenten zoals oker, Sienna gebrand: allemaal gebaseerd op ijzeroxide). En als de pigmentvorming zich vormt diep in de vezels, dan krijg je hetzelfde verhaal als met mijn eerder vermelde galnoteninkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bloed op kleding

Is het niet het complex van hemoglobine met geoxideerd ijzer dat juist een hoge bindingsaffiniteit heeft met textielvezels? Het is wel een redelijk stabiel complex toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: bloed op kleding

Inderdaad, HB-Fe3+ is blijkbaar net zo stabiel als HB-Fe2+! Bovendien zal de kleur anders zijn (net zoals HB-Fe2+-O2 rood is, en HB-Fe2+ blauwig)....

Waarom HB-Fe3+ (droog bloed) beter aan textielvezels zou binden dan HB-Fe2+ (nat bloed) snap ik alleen nog steeds niet :lol:

Reageer