Chloroclens en Quatclens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 62

Chloroclens en Quatclens

Hallo,

Weet iemand of deze verboden in Nederland zijn? Waar kan ik dat informatie vinden?

Ik heb wel geGoogled maar ik kom niet uit.

Chloroclens: Dichloroisocyanurate

Gebruikt als ontsmettings middel in de pharmaceutische en medische industry.

Quatclens omschrijving: "A blend of alkyldimethyl benzylammonium chloride and alcohol ethoxylates in water"

Een vertegewoordiger van een cleanroom bedrijf heeft ons verteld dat ze verdoden zijn maar de vergelijkbare middelen van zijn bedrijf mogen wel in Nederland verkocht worden. Ik zoek nu voor bewijs dat dat waar of niet waar is.

Bedankt voor jullie hulp en mijn excuses voor eventueel grammatca fouten.

Groeten,

V

Berichten: 62

Re: Chloroclens en Quatclens

Ik heb op de fles gekeken en daar stond sodium hypochlorite :lol: .

Dus is dat gewone bleek.......

De Quatclens is dus die dat ik moet nog uitzoeken.

Berichten: 162

Re: Chloroclens en Quatclens

Die Quatclens doet denken aan Quaternary (Quaternaire ammoniumzouten, zoals het desinfecterende benzalkoniumchloride en cetrimide) en Cleansing (reinigen), dus een desinfecterende en reinigende oplossing, wat veel quaternaire ammoniunzouten en alcohol ethoxylaten zijn: door hun krachtig oppervlaktespanningverlagende werking gaan celmembranen van microben kapot, waardoor de cel kapot lyseert en dus ten gronde gaan. Ze zijn wel niet echt effectief tegen virussen.

Berichten: 636

Re: Chloroclens en Quatclens

dr staat hier op het forum ook wel ergens iets over QUAThier.

Berichten: 62

Re: Chloroclens en Quatclens

Dank jullie wel voor de informatie.

Het blijkt dat het waar is dat bedrijven in Nederland geen sodium hypochlorite (bleek) mogen gebruiken. Het is wel toegestand voor huishoudelijke gebruik.

(Mijn eigen mening) Ik vind dat een beetje raar want als medische bedrijf moeten we alles zo schoon mogelijk en ontsmet houden.

Ik heb nog steeds niet gevonden waar dat vast gelegd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chloroclens en Quatclens

Industrieel ontsmetten kan ook zonder chloor, bijvoorbeeld met ozon of met ultraviolet licht. Toiletten laten zich thuis met ultraviolet licht slecht schoonmaken....

Reageer