zouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

zouten

Van zes zouten in pootjes is onbekend in welke pootje welke zout is.

De zouten zijn natriumnitraat,bariumhydroxide,aluminiumnitraat,calciumchloride en natriumcarbonaat.

Heeft iemand de tijd me te helpen om de kortste weg te vinden voor het vaststellen in welke pootje welke zout is?

Berichten: 104

Re: zouten

Hoi Nastia,

*bariumhydroxide, oplossen in water en verdund zwavelzuur toevoegen, neerslag van bariumsulfaat

*Calciumchloride, oplossen en een zilvernitraat oplossing toevoegen, neerslag van (wit) zilverchloride.

*Natriumcarbonaat, zuur toevoegen en het begint te bruisen

er blijven nu nog natrium en aluminium nitraat over, een oplossing van beide maken en de pH op 6 brengen, in het bekerglas met aluminiumnitraat zal een neerslag van aluminiumhydroxide ontstaan.

Dit is zo even uit mn hoofd, maar ik geloof dat het wel moet werken.

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zouten

Je zou een beetje kunnen oplossen in water, en dan de oplossing nader bekijken. Wordt de oplossing warm, koud, basisch of juist zuur?

Als je kijkt op wikipedia dan zie je bijvoorbeeld voor natriumcarbonaat dat:
Als zout van een zwak zuur reageert natriumcarbonaat met sterkere zuren onder vorming van kooldioxide, dat als gas ontsnapt.

In water lost het met een grote warmteontwikkeling op (oploswarmte) en vormt een sterk alkalische oplossing
http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat

Als je het poeder oplost en het voldoet aan de bovenstaande beschrijving, is de kans groot dat het om calciumcarbonaat gaat. Wel even checken of één van je andere poeders niet dezelfde verschijnselen heeft, anders moet je verder zoeken.

Je zou natuurlijk ook het smeltpunt kunnen bepalen, maar voor sommige stoffen gaat dat niet handig: Natriumcarbonaat heeft een smepltpunt van 853 °C (wederom uit wikipedia), das dat zal in dit geval niet gaan (neem ik aan). Voor andere poeders misschien wel?

Er is in ieder geval niet één uniforme methode om deze poeders te identificeren.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zouten

Opmerking: Als je andere chemicalien of hulpstoffen mag gebruiken, zou ik Ruud zijn advies volgen. Ik ging uit dat je dat niet mocht.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 660

Re: zouten

er zijn al meer van zulke vragen gesteld en ik geloof dat je hier wel wat aan hebt.

mvg kevin

Reageer