Biodiesel langer houdbaar maken.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Biodiesel langer houdbaar maken.

Biodiesel is niet heel lang houdbaar. Hoe verleng je de houdbaarheid.

Ook bij extreme koude wordt de viscositeit hoger (dikker) kan je met een toevoeging (anderes dan minerale diesel en verwarming) de viscositeit lager houden (dus vloeibaarder bij kou).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Biodiesel langer houdbaar maken.

Alleen mengen met diesel lijkt mij de enige (verstandige) optie.

Excell sheet plaatje

Bron http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/posti...edb91ab41520da9
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 162

Re: Biodiesel langer houdbaar maken.

Dat dik worden is een polymerisatieproces aangezien het enkel- en meeronverzadigde oliën zijn. Een manier is het toevoegen van butylhydroxytolueen (BHT) of butylhydroxyanisol in zeer kleine hoeveelheden om het oxidatieproces af te remmen.

Berichten: 12

Re: Biodiesel langer houdbaar maken.

Dat dik worden is een polymerisatieproces aangezien het enkel- en meeronverzadigde oliën zijn. Een manier is het toevoegen van butylhydroxytolueen (BHT) of butylhydroxyanisol in zeer kleine hoeveelheden om het oxidatieproces af te remmen.
Beste Raspoeting en Apotheker,

Jullie zijn echte chemie cracks merk ik wel. Zelf heb ik meer verstand van oude autobanden Ron's Rubber Design

Van autobanden naar biodiesel. Ik blijf lekker freubelen naar recycling producten. Het is alleen zo jammer dat je het allemaal moet uit dokteren. Op zich niet ze erg, maar het kost zoveel tijd.

Maar enfin, hoe kom ik aan "butylhydroxytolueen (BHT) of butylhydroxyanisol" ?

En gelijk nog maar een vraag. Voor het triteren van de gebruikte olie heb ik propyl alcohol nodig. Nu lees ik dat dat het zelfde is als ruitenwisservloeistof is, nu heb ik daar niets aan want om de zuurgraad van gebruikte plantaardige olie te testen, moet je tijdens triteren en op de kleuren letten. Mocht je een ander éénvoudiger proces weten, dan zou ik dat graag willen horen.

PS. Waar koop je ergens propyl alcohol; bij de fotografie shop ??

Alvast weer bedankt voor de antwoorden

mvg

Ron

Berichten: 162

Re: Biodiesel langer houdbaar maken.

is het 1-propanol of 2-propanol (isopropanol, dit is dus die ruitenwisservloeistof) ? Dit is van belang, omdat er een chemische verschil is tussen de beiden. Isopropanol is volgens mij overal te krijgen. Je moet eens kijken in bij de Gamma of een andere doe-het-zelfzaak. BHT kan je proberen te krijgen bij een chemische speciaalzaak of groothandel. Je hebt echt heel weinig van nodig, ik geloof maar 0,015 %. Dat maakt het afwegen voor heel kleine hoeveelheden zeer moeilijk. Wat je kan doen is bijvoorbeeld 15 gram oplossen in 1 liter zuivere diesel en dan dit mengsel vermengen met 99 liter biodiesel (voor een optimale menging het beste eerst het concentraat in een vat gieten en dan de biodiesel erbij gieten en niet andersom). Ik heb echter geen flauw idee van de prijs.

Let op: BHT werkt alleen tegen polymerisatie (dus langer houdbaar) en dus niet voor het dikker worden van biodiesel als de temperatuur zakt (want dit is normaal voor natuurlijke oliën, zet maar een fles arachide-olie in de koelkast: het wordt zalfachtig).

Berichten: 2.035

Re: Biodiesel langer houdbaar maken.

is het 1-propanol of 2-propanol (isopropanol, dit is dus die ruitenwisservloeistof)? Ik heb echter geen flauw idee van de prijs.
Prijzen:

1-propanol: ca. 40 Eu/l bij de groothandel (Sigma-Aldrich)

2-propanol: ca. 20 Eu/l (idem)

De prijs zal wel varieren, afhankelijk van de kwaliteit en de afnamegrootte (en Woelen zal het wel ergens in Groningen goedkoper kunnen krijgen) :lol:

Reageer