Kloppend maken ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Kloppend maken ?

hoi

ik heb een vraagje

ik moet voor een so school leren hoe je moet kloppen maken van formules

maar ik snap er helemaal niks van

kunnen jullie me mischien helpen ????

Berichten: 37

Re: Kloppend maken ?

geef eens een voorbeeld en wat jij denkt wat eruit komt????

Berichten: 12

Re: Kloppend maken ?

nou ik heb niet echt een probleem met een bepaalde som maar kijk

als je nou dit hebt

H2O - H2 + O2

dan is het antwoord

2 H2O - 2 H2 + O2

maar ik snap dat je niet je doet toch niet meer dan verdubbelen inplaats van kloppend maken ???? (btw ik ben 14 :lol: )

Berichten: 660

Re: Kloppend maken ?

wat voor soort formules moet je kloppend maken ?

meestal is het niet zo moeilijk hoor gewoon veel oefenen dan komt het vanzelf. je moet bij kloppend maken altijd zorgen dat er voor de pijl evenveel atomen aanwezig zijn als achter de pijl. een voorbeeldje

C4H10 + O2 --> CO2 + H2O

als je dit kloppend wil maken moet je zorgen dat er evenveel C-atomen, H-atomen en O-atomen voor en achter de pijl zijn. nu zijn er voor de pijl 4 C-atomen en achter de pijl maar 1. er zijn 10 H-atomen voor de pijl maar achter de pijl maar 2 en er zijn 2 O-atomen voor de pijl en achter de pijl 3. als je met een beetje puzzelen er dan dit van maakt:

2C4H10 + 13O2 --> 8CO2 + 10H2O

dan tel je voor de pijl

2 x 4 = 8 C-atomen

2 x 10 = 20 H-atomen

13 x 2 = 26 O-atomen

en achter de pijl tel je:

8 x 1 = 8 C-atomen

10 x 2 = 20 H-atomen

8 x 2 + 10 x 1 = 26 O-atomen

en dan zie je dus dat het klopt. maar ik zou je als tip meegeven pak je boek erbij en ga gewoon veel reactievergelijkingen kloppend maken.

klik hier maar eens dit is een oefenpagina van onze school mischien heb je er wat aan

en als je hier klikt krijg je de antwoorden.

als de links niet werken stuur dan even een mailtje naar stekelboy[at]gmail.com dan mail ik de bestanden wel naar je :lol: . ik weet dat het niet het leukste is om constant reactievergelijkingen op te lossen maar mijn zusje had hetzelfde probleem en die schud ze nu zo uit haar mouw.

mvg kevin

Berichten: 12

Re: Kloppend maken ?

thx ik zal ff kijken (morgen so erover :lol: )

Berichten: 660

Re: Kloppend maken ?

dit is ook nog iets wat ze bij ons op school onder de knie moeten hebben. ik weet niet of je hier dan ook nog wat mee kan. zorg ook altijd dat je de betekenis van de woorden kent. mijn zusje wist bijvoorbeeld niet wat een atoom was die haalde ze altijd door de war met molecuul of ion. dan word het ook al moeilijk. net als in deze link staan de woorden. verbranding, synthese en ontleding die moet je natuurlijk ook kennen. :lol: succes met je so.

mvg kevin

Berichten: 12

Re: Kloppend maken ?

thx

(ik snap het nu helemaal)

maar had nog ff vraagje

weet je mischien heeeeeeeeeeel erg moeilijke Afbeelding

kijke of mijn leraar die kan :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kloppend maken ?

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: Kloppend maken ?

hehe dit word lagge :lol:

Berichten: 660

Re: Kloppend maken ?

als je je so hebt gehad laat dan nog maar eens weten hoe het ging :lol: en natuurlijk wat de leraar van de opgave vond ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kloppend maken ?

Hou verder in je achterhoofd (tergukomend op je watervraagje in je eerste post), dat H,N,O,F,Cl,Br,I altijd 2-waardig voorkomen (H2,N2, enz). Dus de vorming van water gaat in theorie zo:

H2 + O -> H2O.

Omdat we toch streven naar een realistisch beeld, moet je die O schrijven als ½ O2. Omdat met breuken werken gewoon irritant is, vermenigvuldig je deze reactie met 2:

2 H2 + O2 -> 2 H2O.

Berichten: 12

Re: Kloppend maken ?

ja thx

ik zal het jullie laten weten

en heel erg bedankt voor de tips door jullie snap ik het :lol: [!]

Berichten: 660

Re: Kloppend maken ?

daarvoor is dit forum he randomvirus en nu het toch over die stoffen gaat die FsWd noemde moet je maar eens hier kijken daar staan nog een hoop nuttige tips op vooral omtrend die stoffen.

mvg kevin

Berichten: 12

Re: Kloppend maken ?

ok

;) nog ff snel een vraagje

hoe doe je dit

CH4 + O2 -----> CO2 + H20

hoe kun je deze slim berekenen

kep daar soms wat moeite mee :lol:

Berichten: 660

Re: Kloppend maken ?

eerst kijk ik naar de C-atomen die kloppen dan naar de H die kloppen niet dus maak ik er dit van:

CH4 + O2 -----> CO2 + 2H2O

dan kloppen de O-atomen nog niet helemaal dus moet ik daar even verder op gaan (logisch ..) er zijn er 2 voor de pijl en 4 achter de pijl dus krijgt O2 een 2 dan klopt hij volgens mij.

CH4 + 2O2 -----> CO2 + 2H2O

kun je mischien vertellen hoe jij het doet .. mischien dat ik of andere forum leden eruit kunnen halen waardoor je het moeilijk maakt.

mvg kevin

Reageer