alternatief voor Kaliumbichromaat voor calibreren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

alternatief voor Kaliumbichromaat voor calibreren

Hallo allemaal, ik heb de volgende vraag

Voor het calibreren van de fotometers bij mij op het werk gebruiken we nu Kaliumbichromaat bij een golflengte van 340 nm. Aangezien K-bichromaat erg toxisch is zoeken wij een alternatief.

We zijn gewezen op een voedselkleurstof, Egg shade.

Nu heb ik twee vragen

-Is er iemand die ervaring heeft met Egg shade als calibrator voor fotometers

-Is er iemand die een veiliger alternatief heeft voor K-bichromaat wat wel stabiele metingen geeft (als de fotometer goed is natuurlijk) bij 340 nm

Berichten: 162

Re: alternatief voor Kaliumbichromaat voor calibreren

Ik heb er geen ervaring mee maar zou riboflavine misschien iets zijn ? Dat is het knalgele vitamine B2 en niet giftig en zeer goed oplosbaar in water.

Re: alternatief voor Kaliumbichromaat voor calibreren

Voor een calibratie wil je een stof gebruiken die elke keer dat het gebruikt wordt een identieke resultaat oplevert, analoog aan de oertiterstoffen in de titrimetrie.

een aantal eisen die ik zou willen stellen aan een stof waarmee ik mijn fotometer mee wil calibreren zijn oa chemisch heel stabiel, goed droogbaar, eenduidige samenstelling.

Ik denk dat Eggshade niet aan deze eisen kan voldoen en dan zul je toch je Egg shade regelmatig moeten ijken op een andere stof.

Ik denk dat eerst eens goed moet gaan bepalen hoe nauwkeurig je calibratie moet zijn want in de meeste gevallen is een reproduceerbaarheid van metingen belangrijker dan de absolute nauwkeurigheid en bepaal je de concentratie aan de hand van een ijklijn.

Er zijn ook grijsfilters op de markt met gecalibreerde waarden bij diverse golflengtes en holmiumfilters voor de golflengtecontrole.

Reageer