Quaternaire ammoniumzouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Quaternaire ammoniumzouten

Hallo, weet iemand hoe quaternaire ammoniumzouten bacterien kunnen doden?

Met name de vorm (CH3O)3Si(CH2)nNR+ blijkt goed te werken...hoe zit dit?

In een andere topic staat ook dat quat's goed aan het hoornvlies hechten en dat je ze beter niet in je oog kan krijgen, op welke manier hecht-ie?

Henry

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Quaternaire ammoniumzouten

Het antwoord op beide vragen is volgens mij dit: omdat quarternaire ammoniumzout 3 apolaire ketens heeft en een polaire kop hebben natat ze opgelost zijn voor zover dat gaat, kunnen de apolaire ketens een soort schilletje vormen om een bacterieschil. Aangezien het hoornvlies voortdurend vochtig is, kan het ammoniumzout hier ook opgelost raken, en vervolgens aan het oog hechten.

Berichten: 2.035

Re: Quaternaire ammoniumzouten

Deze stoffen werken doordat ze sterk amfifiel zijn. Ze reageren als een soort surfactant met (partieel) negatief geladen groepen in de celmembranen van bacterien. bij lage concentraties wordt zo de permeabiliteit van het celmembraan verstoord, en bij hoge concentraties wordt het celmembraan zelfs kapot gemaakt waardoor lysis optreedt.

Omdat ze actief zijn tegen celmembranen, zijn ze actiever tegen gram-positieve bacterien dan tegen gram-negatieve (de laatsten bezitten nog een extra membraan).

Ik neem aan dat hechting aan het hoornvlies via net zo'n mechanisme (surfactant-actie) verloopt, maar er zijn vast mensen op dit forum die hier meer verstand van hebben :lol:

edit: Zie nu FSWD's reactie..... zijn verhaal voor het hoornvlies bevestigt ongeveer het mijne, maar de verklaring van antibacteriele werking die ik geef is toch echt de juiste! ;)

Reageer