mannitol kopen/maken?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

mannitol kopen/maken?

goedendag ik had een vraag en de titel die zegt het al, waar kan ik het halen of hoe te maken

Ik ben nog nieuw hier dus ik wist niet waar ik het moest zette, kheb met de search nix gevonden dus.

Nu ik tog wat vraag, waar kan ik Hno3 kopen (zo hoog mogelijk, meende 65 procent concentratie) of moet ik dat met behulp van zwavelzuur en salpeterzuur (destileren) maken?

Berichten: 111

Re: mannitol kopen/maken?

Wil je soms mannitol hexanitraat maken misschien? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mannitol kopen/maken?

Over het algemeen is het kopen van stoffen eenvoudiger en goedkoper dan zelf maken. Maar inderdaad is het doel van je operatie hier op het forum wel van belang. De combinatie van deze twee doet vragen rijzen. Als je jezelf of anderen pijn wilt doen, doe dat dan elders.

Berichten: 5

Re: mannitol kopen/maken?

ik had al gedacht dat dit zou komen. HNO3 heb ik nodig om mijn printplaten te etsen (je kent het wel, deel van moederbord schoonmaken waardoor je een nieuwe aansluiting erop kan zetten, bijvoorbeeld nog een hardeschijf erop planten, kheb er nu 5 hardeschijfen in mn comp zitten, maar wil meer:P).

Die mannitol wil ik gebruiken om kauwgom te kunnen maken voor PO scheikunde, maar dan zonder natuurlijke stoffen zoals maltose, fructose (fruitsuiker), lactose (melksuiker), en dan kijken of er een verschil is smaak is. Die met de natuurlijke stoffen heb ik al gemaakt namelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mannitol kopen/maken?

Op je moederbord een nieuwe aansluiting plaatsen? Ik zou dat toch anders oplossen. Zeker met een chemlevel 6 moet je dat weten.

Mannitol en kauwgom zelf maken? Zeker. Natuurlijk,

Berichten: 5

Re: mannitol kopen/maken?

Het kan dat je me natuurlijk niet geloofd, geef je groot gelijk omdat 80 procent die HNO3 koopt/gebruikt, die maken er bommen van. En dat verhaal over kauwgom, tja dat moet je maar geloven, maar als je niet wilt helpen dan heb ik blijkbaar pech jammer genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mannitol kopen/maken?

Als je een PO op school moet maken is je chemlevel geen 6.

Een werkstuk over kauwgom, zie: http://www.scholieren.com/werkstukken/24372

Berichten: 2.399

Re: mannitol kopen/maken?

Oxygene schreef: ik had al gedacht dat dit zou komen. HNO3 heb ik nodig om mijn printplaten te etsen (je kent het wel, deel van moederbord schoonmaken waardoor je een nieuwe aansluiting erop kan zetten, bijvoorbeeld nog een hardeschijf erop planten, kheb er nu 5 hardeschijfen in mn comp zitten, maar wil meer:P).
Sure even etsen en de Hd controller pickt het vanzelf op. Denk je soms dat we hier achtelijk zijn ofzo? Als ik compleet mis zit, geef me eens een linkje van je project, want dan kan ik nog heel wat van je leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mannitol kopen/maken?

Vind ik inderdaad knap hoor, zelf nog een 3e masterslave-idecontroller erbij zetten. Ik zou meteen een patent aan vragen als ik jouw was ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: mannitol kopen/maken?

OK nu is het punt duidelijk. Niks mis mee om kritisch te zijn om daarmee de veiligheid van anderen te waarborgen, maar laten we nu de topicstarter maar weer aan het woord.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 111

Re: mannitol kopen/maken?

Volgens mijn gebruikt niemand nog salpeterzuur voor dit doeleinde. Als je wil etsen gebruik je best ijzer(III)chloride, dat is veel eenvoudiger om te gebruiken.
...deel van moederbord schoonmaken...
Wil je een deel van je moederbord schoonmaken? Gebruik dan één van de milieuvriendelijke sprays die je vindt op www.conrad.be of conrad.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: mannitol kopen/maken?

Trouwens, als je mannitol voor je PO scheikunde nodig hebt, waarom regelt de school dat dan niet voor je ;) ?

Berichten: 3.145

Re: mannitol kopen/maken?

Ach, ik heb gister mijn laptopje nog even behandeld met wat perchloorzuur. Het werd een beetje erg stoffig daar binnen in die kast, dus dat moest er maar even uitgeoxideerd worden ;) .

Oxygene, even serieus. De manier waarop jij vragen stelt maakt bij voorbaat al verdacht. De meeste mensen hier zijn echt bereid om mensen te helpen, maar wees gewoon eerlijk en leg uit wat je wilt. Als jij mannitol hexanitraat wilt maken, maar niet aan de grondstoffen daarvoor kunt komen, dan ben je daar blijkbaar nog niet aan toe. Eerst moet je je sporen verdienen op een forum, d.m.v. serieuze bijdragen en dan blijken er ineens allerlei plekken te zijn waar je aan je stoffen kunt komen. Kijk maar eens op een forum als chemixtry. Daar zijn genoeg mensen bezig met dit soort materie, maar je moet wel eerst laten zien dat je een vertrouwd persoon bent, die niet als een kewl even wil knallen en roken.

Reageer