Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.153

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Het waren wel niet zo'n bommen die ik gemaakt heb ze!! :oops:
Mijn vraag die in mij opkomt bij het lezen van "jouw" bommen is of je wel/niet trost bent op wat je hebt gemaakt; is het stoer?

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Waar ik over praat is wel al 3 of 4 jaar geleden ik was toen 15-16 jaar. Ik vond dit niet stoer ofzo we vonden het gewoon geweldig hoe luid die knal was. Zo'n bom gaf gewoon een geweldige knal. Nu hou ik me niet meer bezig met bommen maken. Dat zijn gewoon kwajongensstreken, we hebben niets vernielt ofzo. Het is een onschuldige bom hoor, geen vuur gewoon een knal. Mensen met een beetje chemische kennis zullen wel weten wat ik gedaan heb, ik zal dit nu niet zeggen, kwestie van mensen die dit lezen niet te stimuleren. Hoop dat je me nu anders bekijkt bij het lezen van deze reactie. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Jep, even onschadelijk als die bom die op die ezel of in die bus werd gegooid. :oops:

Berichten: 3.145

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Die "bom" heeft 3 of 4 jaar geleden geknald en gelukkig is er toen niks mis gegaan. Dat is verleden tijd, radioactive heeft zijn leven gebeterd en Brugge bestaat ook nog steeds 8-[ . Laten we er nu maar over ophouden :oops: .

Berichten: 38

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

ik vind persoonlijk dat alle info over drugs en het produceren vrij moet gegeven worden,aangezien lichamelijk verslavende drugs een grote hoeveelheid grondstof nodig hebben als het voor commercieele doeleinden is

deze grondstoffen worden de laatste jaren erg gecontroleerd door vadertje staat,

en georganizeerde misdaad is nodig om die te verkrijgen(ruwe opium, efedrine, sasafrol,..)

als deze organisatie zo slim is om toch aan de grondstoffen te raken,zal ze ook wel zo slim zijn om hun drugs te fabriceren

ik maak me hier meer zorgen over de producten die men gebruikt ter vervanging van de illegale producten,die meestal voor meer deelreacties zorgen,en dus voor meer bijproducten,die de zaterdagnacht gebruiker en de junkie dan samen met hun spul door hun lichaam jagen

te vergelijken met zelfgestookte alcohol

jullie weten vast beter dan ik dat er soms duizenden manieren zijn om aan een eindproduct te raken,en het chemisch net is veel dichter geweven dan dat van de wet ooit zou kunnen zijn,met kennis als sleutel

ook betekent illegalisatie crimminalisatie,waardoor het spul op de markt gemaakt is door gewetenloze geldwolven,ipv de slimme hippie die zijn 'message of love' wil verspreiden

de kennis is voorlopig te groot de normen, moraal en ethiek van de doeleinden

als iedereen over 20 jaar thuis een bom zal kunnen maken om half europa mee weg te blazen zal het toch belangrijk zijn dat we met elkaar kunnen omgaan,want het verspreiden van kennis kan niet tegen gehouden worden,enkel vertraagt

net zoals met de gastjes die hun vuurwerkje willen zal het belangrijker zijn hen te begeleiden dan het hen te verbieden,en dat ze het dan toch doen zonder toezicht

Berichten: 76

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Wie weet waar ik aan een kilo polonium-210 kan komen ?
Probeer eens hier.

Maar je kan alleen kopen als je een miljoentje of tien hebt :oops:

Berichten: 497

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Die site slaat de spijker op z'n kop:

"The general public is quite ignorant when it comes to knowledge about ... radiation in general"

Het woord radiation is in deze context ook vervangbaar door het woord chemistry.

Berichten: 180

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Wie weet waar ik aan een kilo polonium-210 kan komen ?
Wat ga je met een kilo polonium-210 doen? Afbeelding

Berichten: 139

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

wat vinden jullie er dan van dat je in dit land bij een drogist niet eens meer simpele relatief ongevaarlijke (al dan niet geheel ongevaarlijke) chems zoals Natriumbicarbonaat, Borax en citroenzuur meer kunt krijgen.

Dan moedig je mensen gewoon aan om met dingen als NaOH, HCL 37% ect. en andere zeer gemakkelijk te verkrijgen chems van effe een graadje of twee erger te gaan experimenteren terwijl ze vaak niet weten waar ze mee bezig zijn.

En als je dan vraagt om CuSO4*5H2O krijg je hele verhandelingen over terrorisme naar je hoofd gegooit en kijken ze je gewoon de winkel uit, en dat terwijl ik duidelijk verteld heb wat ik ermee wilde (Ets-water maken voor aluminium-etsen) en dat ik maar een paar gram nodig had.

Ik denk dat je mensen ook zelf een stuk verantwoordelijkheid moet geven en dat je moet kunnen inschatten wat imand met een chem gaat doen als die persooon voor je neus staat. ik vind het niet gek dat er op fora veel vragen gesteld worden over de verkrijgbaarheid van vaak simpele chems, je kunt ze bij de gemiddelde drogist niet meer krijgen en bij een appotheek zijn ze ofwel onwillig om je te helpen ofwel zijn de prijzen extreem hoog.

Ik denk dat je als ervaren chemici zoals het meerendeel jullie zijn je gewoon heel goed op de intenties die iemand met een chem heeft moet letten.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat kan iedereen met gezond verstand ookwel verzinnen.

Luuk

edit: typfout

Berichten: 92

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

LvS schreef: wat vinden jullie er dan van dat je in dit land bij een drogist niet eens meer simpele relatief ongevaarlijke (al dan niet geheel ongevaarlijke) chems zoals Natriumbicarbonaat, Borax en citroenzuur meer kunt krijgen.

Dan moedig je mensen gewoon aan om met dingen als NaOH, HCL 37% ect. en andere zeer gemakkelijk te verkrijgen chems van effe een graadje of twee erger te gaan experimenteren terwijl ze vaak niet weten waar ze mee bezig zijn.

En als je dan vraagt om CuSO4*5H2O krijg je hele verhandelingen over terrorisme naar je hoofd gegooit en kijken ze je gewoon de winkel uit, en dat terwijl ik duidelijk verteld heb wat ik ermee wilde (Ets-water maken voor aluminium-etsen) en dat ik maar een paar gram nodig had.

Ik denk dat je mensen ook zelf een stuk verantwoordelijkheid moet geven en dat je moet kunnen inschatten wat imand met een chem gaat doen als die persooon voor je neus staat. ik vind het niet gek dat er op fora veel vragen gesteld worden over de verkrijgbaarheid van vaak simpele chems, je kunt ze bij de gemiddelde drogist niet meer krijgen en bij een appotheek zijn ze ofwel onwillig om je te helpen ofwel zijn de prijzen extreem hoog.

Ik denk dat je als ervaren chemici zoals het meerendeel jullie zijn je gewoon heel goed op de intenties die iemand met een chem heeft moet letten.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat kan iedereen met gezond verstand ookwel verzinnen.

Luuk

edit: typfout
in leiden kan je die chemicalien nog gewoon krijgen bij een drogist hoor.

Natriumcarbonaat kan je ook krijgen onder de naam soda en is vrijwel overal te koop. Je moet er alleen dan wel het kristalwater bijnemen.

Bij de gamma kan ik redelijk geconcentreerde sterke zuren en basen kopen waarmee ik ook zou kunnen experimenteren.

En voor andere chemicaliën loop je zo een school in en kan je zo uit de voorraad kast chemicaliën meenemen (bij mij op school althans wel) als je zou willen.

Kortom: het is niet moeilijk om aan chemicaliën te komen als je even gaat kijken en speuren.

Dan kan je beter gewoon mensen wijzen op de gevaren van bepaalde stoffen, vragen wat ze willen gaan doen, en ze een theoretische onderbouwing geven over de proef als je denkt dat ze het niet snappen of als ze er om vragen.

Straks gaat iemand een bom maken en blaast diegene de halve woonwijk plat. Als dat voorkomen had kunnen worden door ons door uitleg te geven over de chemicaliën en de gevaren daarvan en de gevaren van de proef zou ik dat zeer kwalijk vinden naar me zelf toe.

Vincent

Berichten: 3.145

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

En voor andere chemicaliën loop je zo een school in en kan je zo uit de voorraad kast chemicaliën meenemen (bij mij op school althans wel) als je zou willen.
Tja... dat is ook een bron :oops:

Een serieus iemand komt echter op een andere manier aan zijn spullen. Uiteraard wordt het een ander verhaal als je er om vraagt en wat mee krijgt.

Berichten: 139

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

vincent1986 schreef:

Natriumcarbonaat kan je ook krijgen onder de naam soda en is vrijwel overal te koop. Je moet er alleen dan wel het kristalwater bijnemen.

En voor andere chemicaliën loop je zo een school in en kan je zo uit de voorraad kast chemicaliën meenemen (bij mij op school althans wel) als je zou willen.
Natriumbicarbonaat kun je ook nog wel krijgen maar alleen onder de naam zuiveringszout en dan in tablet vorm. maar gewoon chems per gram kan ik nergens krijgen in de buurt (huis tuin en keuekn dingen zolas NaCL etc. daargelaten)

En op school kan ik wel wat krijgen maar scholen mogen hun leerlingen officieel niet voorzien van chems, laat staan dat ze leerlingen bij de chem voorraad mogen laten ivm met de wetgeving betrefd gevaarlijke stoffen (denk aan Na, Koningswater etc.)

dus over het algemeen kun je makkelijker aan sterke geconcentreerde zuren komen dan aan citroenzuur of Borax

Berichten: 3.145

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Hier ben ik het niet mee eens. Iedere redelijke drogist verkoopt citroenzuur, natrium bicarbonaat en borax. Citroenzuur kun je trouwens ook bij een toko kopen. Natrium bicarbonaat is onder de naam zuiveringszout in doosjes van ik geloof 100 gram te koop bij de DA e.d.

Berichten: 139

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

nou dan weet ik in iedergeval dat er bij mij in de buurt geen redelijke drogisten zijn. en zuiveingszout kan ik wel gaan kopen maar dan betaal je voor de pharmaceutische zuiverheid en daar heb ik geen zin in, technisch zuiver is goed genoeg. Kijk dat je als leek niet aan sterke oxidatoren ed. kunt komen vind ik logisch. maar ik blijf erbij mensen moeten eens wat minder huiverig tegenover chemie gaan staan, niet "iedere" middelbare scholier die bij de drogist binnenstapt en vraagt om Borax of kopersulfaat heeft de intentie een Afbeelding te maken

Berichten: 54

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Er is in Nederland een gezegde:

"Het is beter om te voorkomen dan te genezen".

Ik denk dat dit ook de reden is waarom er niet meer zo gemakkelijk aan chemicalien gekomen kan worden. Iemand die thuis is in de chemie heeft als het goed is zo een adres waarbij zijn chemicaliën kan bestellen.

Reageer