Magneten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 292

Magneten

Bekijk dit filmpje eens, kijk hem helemaal af. Ik heb echt geen flauw idee hoe dit kan. Iemand een verklaring?
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 592

Re: Magneten

Is een voorbeeld van supergeleiding, de vloeistof die je zo ziet roken is vloeibare stikstof, ik gok op 77Kelvin, en bij die temperatuur wordt die stof supergeleidend waardoor je zo'n eigenschappen krijgt geloof ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Magneten

Aha, na wat googlen ben ik het Meissner-effect tegengekomen.

Vooral het volgende stukje; "Doordat de magnetische veldlijnen worden vastgepind in de supergeleider zal de magneet niet van het magnetische veld afglijden" van wikipedia vond ik interessant. Het magneetje erboven kan je handmatig een stukje opschuiven, erg grappig. ;)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 857

Re: Magneten

Ik denk zelf dat het vloeibare zuurstof is. Deze heeft een paramagnetische werking dankzij de vrije elektronen paren die het heeft.

Stikstof heeft dit ook maar deze elektronen zijn "spin gepaart" waardoor zijn magnetisch eigenschappen veel zwakker zijn. Dit geldt ook voor vloeibare fluor zo uit het hoofd. Zulke stoffen noemt men diamagnetische stoffen.

Dit kan men verklaren aan de hand van het Molecular Orbital Theory

Berichten: 915

Re: Magneten

Dit geldt ook voor vloeibare fluor zo uit het hoofd.
Ik neem aan dat de hoeveelheid Fluor in je hoofd nog meevalt? Afbeelding

Berichten: 857

Re: Magneten

;) :) :)

vloeibare fluor dan :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Magneten

Die vloeibare fluorexperimenten doe je maar als ik er niet bij ben.

Dit is geen vloeibare zuurstof. Vloeibare zuurstof is niet kleurloos, het is blauw.....

Inderdaad gaat het hier om een zogenaamde hoge Tc supergeleider. Magnetische veldlijnen kunnen daarin niet doordringen; daardoor gedraagt het materiaal zich ruwweg als een spiegel voor de magneet. En dus ziet de magneet de gespiegelde zuidpool dichtbij zijn eigen zuidpool en de gespiegelde noordpool dichtbij zijn eigen noordpool en stoot "zichzelf" af. In een helemaal perfecte situatie zou de magneet vrij kunnen bewegen boven het oppervlak, de weerstand die daarbij nog te zien is moet het gevolg zijn van veldlijnen die toch een klein stukje indringen. Dat heb ik nog niet eerder gehoord.

Reageer