Volledige en Onvolledige verbranding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

Volledige en Onvolledige verbranding

Hallo, ik vergeet telkens weer welke producten bij deze twee recties ontstaan.

Je moet bij de reactievergelijking voor de pijl altijd brandstof + O2 hebben,

wat komt na de pijl bij Volledige en Onvolledige verbranding? En roet is toch koolstof( C ) ?

Berichten: 1.122

Re: Volledige en Onvolledige verbranding

Afhankelijk van wat er verbrand wordt; bij een volledige verbranding van bijv glucose ontstaat H2O en CO2. Bij een onvolledige verbranding ontstaan veel meer stoffen; waaronder bijv koolstof ('C') en/of koolmonoxide (CO). De overige ontstane producten laten zich denk ik niet altijd raden bij complexere moleculen.

Grtz,

Bas

edit: © maar even veranderd in ('C')

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Volledige en Onvolledige verbranding

Volgens mij kun je voor "onvolledige verbranding" nooit precies aangeven wat er ontstaat. Je weet alleen dater dan minder zuurstof wordt gebruikt dan bij een volledige verbranding.

Berichten: 42

Re: Volledige en Onvolledige verbranding

Bedankt voor uw reacties, kunnen bij onvolledige verbranding ook net als bij volledige verbranding CO2 en H20 ontstaan?

En waar moet je aan de formule van de brandstof letten om hiervan te weten welke producten er zullen ontstaan bij onvolledige verbranding?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Volledige en Onvolledige verbranding

Ja, bij onvolledige verbranding kan ook CO2 en H2O ontstaan (let op de juiste notatie, sub- en superscript!). Het is alleen zo, dat het nooit de enige producten van de verbranding zijn, wat wel het geval is bij volledige verbranding van een stof die alleen C, H en O bevat.
En waar moet je aan de formule van de brandstof letten om hiervan te weten welke producten er zullen ontstaan bij onvolledige verbranding?
Dat kan je dus eigenlijk niet weten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer