KSCN

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

KSCN

Hoi!

Ik zou graag even weten hoe gevaarlijk Kaliumthyocianaat is...

Ik heb al de voorschriften opgezocht, maar ik zou graag weten wat eventueel ervaringen zijn voor ik er mee werk...

Ik weet dat je in combinatie met zuren dodelijke cyanides verkrijgt, maar zijn de gassen (beter: dampen) er giftig, en hoe kan ik mij beveiligen bij bvb. het overgieten van de stof in een andere fles?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: KSCN

KSCN is op zich niet heel erg gevaarlijk (zie MSDS). In de stofomschrijving wordt het gekenmerkt als irriterend (niet als giftig dus). Natuurlijk moet je er dan ook niet onvoorzichtig mee omgaan. Ik heb hier zelf ook wel eens mee gewerkt, maar hierbij geen speciale voorzorgsmaatregelen genomen.

Het overschenken van een oplossing kun je het beste zoals met alle chemicalien doen. In de zuurkast (of goed geventileerde ruimte), met bril, jas en handschoenen. Afval kun je het beste in het basische afvalvat gieten.

Berichten: 2.035

Re: KSCN

Ook weghouden bij sterke oxidanten en actieve halogeen-verbindingen!

Berichten: 318

Re: KSCN

Owkey!

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: KSCN

Een klein beetje zuur kan niet onmiddellijk kwaad.

Een spectrofotometrische bepaling van Fe3+ wordt vaak gedaan met behulp van SCN- in zuur milieu (pH=1). Inderdaad moet je dan uitkijken dat je het zuur pas aan het eind aan de oplossing toevoegt, en niet de SCN- met een 1M zuur mengt om eenvoudiger de testoplossingen te kunnen maken. De pH=1 op zich is geen probleem. Spectrofotometrische analyses zijn ook behoorlijk gevoelig voor het neegeslagen S dat de oplossing troebel maakt als de SCN- ontleedt.... En zoals al gezegd: het afval van deze bepaling moet niet in het zure afvalvat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: KSCN

R-zinnen

52/53 : Schadelijk voor in het water levende organismen; kan in het aquatische milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken

32 : Vormt zeer giftige gassen in contact met zuren

20/21/22 : Schadelijk bij inademing, opname door de mond en aanraking met de

huid

S-zinnen

13 : Verwijderd houden van eet- en drinkwaren en vandierenvoeder

61 : Voorkom lozing in het milieu. Vraag om specialeinstructies/veiligheidskaart

in zuur midden wordt het toxische HSCN gevormd, dit heeft dacht ik een 'amaretto/amandel'-geur dus gemakkelijk te detecteren.

om je te beschermen tegen schadelijke gassen moet je trouwens onder een zuurstofkast werken én het glas zoveel mogelijk naar beneden doen ;)
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: KSCN

inge schreef: in zuur midden wordt het toxische HSCN gevormd, dit heeft dacht ik een 'amaretto/amandel'-geur dus gemakkelijk te detecteren.
In zuur milieu wordt het SCN- ontleed, en wordt het toxische HCN gevormd. Inderdaad ruikt dat naar amandeltjes, maar als je dat ruikt dan ben je wel al ruim in de gevarenzone!

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: KSCN

In zuur milieu wordt het SCN- ontleed, en wordt het toxische HCN gevormd. Inderdaad ruikt dat naar amandeltjes, maar als je dat ruikt dan ben je wel al ruim in de gevarenzone!
ja k was nog aan t twijfelen of het nu HCN of HSCN was ;)

het heeft bij ons in het labo alleszins voor algemene paniek gezorgd aangezien we terzelfdertijd ook met bezylalcohol aan t werken waren, wat ook een amandeltjesgeur heeft (waren de assistenten der bij vergeten te vermelden :P )

der zijn een heel aantal studenten 'ziek' geworden van het placebo-effect.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Berichten: 3.145

Re: KSCN

KSCN is niet zo gevaarlijk hoor. Ook het zuur HSCN is niet bijzonder gevaarlijk. HSCN is een tamelijk sterk zuur (dit in tegenstelling tot HCN) en in oplossing krijg je dus hoofdzakelijk H+ en SCN- ionen. Het zuur HSCN is ook best wel stabiel. Ik heb wel eens een oplossing van KSCN in verdund HCl laten staan. Die oplossing blijft heel lang helder (in ieder geval voor het oog, misschien niet voor een gevoelig analytisch apparaat) en behoudt zijn reducerende eigenschappen best wel lang.

Thiocyanaat is ook een afbraakproduct in het menselijk lichaam bij het afbreken van sommige verbindingen.

Alleen de combinatie oxidator/thiocyanaat is iets waar je mee moet oppassen. Bij milde oxidatie krijg je thiocyanogeen (SCN)2. Bij sterkere oxidatie kan het worden geoxideerd tot sulfaat en cyanide. Daarom moet je thiocyanaat ook niet zomaar in een willekeurige chemisch afvalvat gooien, omdat je niet weet wat daar verder allemaal in zit.

Ik zou me niet al te druk maken om de giftige eigenschappen van thiocyanaat. Gewoon gezond verstand gebruiken en voorzichtigheid betrachten, zoals je dat met alle chemicalien moet doen. Ook in de hobbywereld wordt het veel gebruikt (fotografie, toners) en als het echt zo gevaarlijk was als cyanide, dan was het allang geen product meer voor de hobbywereld. Die fles bleekwater die in je keukenkastje staat is gevaarlijker dan KSCN.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: KSCN

Vooral als je die bij KSCN gooit ;)

Berichten: 16

Re: KSCN

beejte slecht voor mileu en voor jezelf ook ;)

Berichten: 3.145

Re: KSCN

Rik, wat voegen die losse flodders van jou allemaal toe aan het forum :) ? Heb je niks zinvols te zeggen? Blijf dan stil!

Trouwens, chemlevel 8 ;) ????

EDIT: Sorry mods, ik zie nu pas dat jullie al aktie ondernomen hebben :P .

Berichten: 2.035

Re: KSCN

Inderdaad, lijkt meer op Chemlevel 1 en Zeurlevel 8 ;)

Reageer