Studiemethode

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

Studiemethode

Op school hebben we onlangs een vragenlijst moeten invullen m.b.t onze studiemethode.

Nu viel het mij in deze enquête op dat ik één van de weinigen ben die enkel mondeling studeert. Door een of andere rede vind ik schriftelijk studeren niet doeltreffend.

Ik ben van mening dat je met schriftelijk studeren veel tijd verliest. Om deze stelling kracht bij te zetten heb ik onlangs een klein proefje gedaan.

Hoe ging deze kleine proef in zijn werk:

Controle toets 1

Voor de controle toets van chemie heb ik bij deze 1ste fase gebruik gemaakt van mijn vast studeer patroon. 1h30 mondeling studeren, 30 min. pauze, en de resterende leerstof mondeling studeren. (Neem pakweg 20 min.)

De volgende morgen heb ik gedurende een half uur de leerstof nog eens mondeling overlopen.

Met deze methode behaalde ik een zeer goede score. (9,3/10)

Controle toets 2

Voor deze 2de controle toets van chemie heb ik gebruik gemaakt van het mij voorgestelde studeer patroon. Nl: 1h30 schriftelijk studeren, 30 min. pauze, en de resterende leerstof schriftelijk studeren. (1h)

De volgende morgen heb ik de leerstof nog eens een half uur mondeling overlopen.

Met deze methode behaalde ik ook een zeer goede scorde. (9,5/10)

Zoals je natuurlijk al kan zien heb ik in totaal voor ct 1 2h20min gestudeerd. Voor ct 2 heb ik 3h gestudeerd. Dit is een verschil van 40 min. Ik heb natuurlijk rekening gehouden met de hoeveelheid en moeilijkheid van beide toetsen, maar deze kwamen goed overeen.

Wat ik mij nu afvraag is welke studemethode jullie prefereren. Vinden jullie dat de 40 min extra studeren het daadwerkelijk waard zijn om 2 tiende punt meer te behalen?

Graag jullie mening.

mvg Nernst

Re: Studiemethode

Ik denk dat je op dit forum aan het verkeerde adres bent, dit soort testen zal meer op het vlak van de psychologie en onderwijskunde liggen, maar ik wil wel wat commentaar geven.

Je bent als proefpersoon op de hoogte van wat er gemeten gaat worden en bovendien ben je vooringenomen waardoor je je best zult doen om of te bewijzen dat je niet vooringenomen bent of om te bewijzen dat je eigen techniek het beste is.

Een steekproef van 1 is geen steekproef en kan niets vertellen over een populatie.

Er is geen objectieve controle of de beide taken echt even zwaar zijn en kun je ook niets zeggenover de waarde van het tijdsverschil en de score.
Vinden jullie dat de 40 min extra studeren het daadwerkelijk waard zijn om 2 tiende punt meer te behalen?
Er zijn dus geen conclusies mogelijk op basis van je proefje!

Het enige wat je kunt doen is je ideeen en je casestudy ,zo noem je dit, voorleggen aan deskundigen en die kunnen misschien een antwoord geven als er ooit is uitgezocht hoe dit zit of het gebruiken als idee voor een studie.

Berichten: 74

Re: Studiemethode

Mondeling studeren wat is dat dan, zeg je alles op voor jezelf?

Ik lees en ik denk als ik studeer, dingen opschrijven of opzeggen dat duurt te lang.

Berichten: 2.399

Re: Studiemethode

Iedereen is verschillend heb ik gemerkt op dit gebied. Ik raad iedereen aan te doen waar hij/zij zichzelf lekker bij voelt, dat is misschien nog wel het belangrijkste.

Berichten: 338

Re: Studiemethode

Wel, ik lees en denk ook inderdaad. Ik zeg de leerstof wel eens hard op ;) Maar nu ik binnekort naar het hoger onderwijs ga, begin ik mij stilaan af te vragen wat nu eigelijk een goede studeer methode is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Studiemethode

Iedereen is echt verschillend: ik heb bijvoorbeeld een auditief gehoor. Stof die behandeld is op een college, die vergeet ik niet zo snel meer. Ik heb dus altijd alle colleges gelopen, zelfs al waren er maar 5 van mijn 80 medestudenten in de zaal (echt meegemaakt).

Voor moeilijke vakken is wel een goede hint om de stof voor iedere les goed voor te bereiden, zodat je de les goed kunt volgen en slimme vragen kunt stellen. Dat scheelt ontzettend veel in het studeerwerk voor een examen/tentamen. En aangezien de studeertijd zo meer wordt verdeeld, doet het ook minder pijn.

Tot 4 uur 's morgens studeren en dan om 8.30 examen doen is natuurlijk geen goed idee.

Berichten: 857

Re: Studiemethode

Ik zelf pak het liever schriftelijk aan. Zo heb ik het al vanaf de mavo mezelf aangeleerd.

Ik lees de tekst, schrijf de samenvatting en lees de samenvatting 2x. Ik heb totaal nu al 4x het boek door gebladerd.

Het is per persoon verschillend natuurlijk. De een zal meer aanleg hebben dan de ander.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Studiemethode

Iedereen heeft zo zijn eigen methode en moet dat ook zo houden.

Dit heeft met je hersenen te maken de ene kan het makkelijk onthouden als je het op schrijft en de andere moet het juist harop leren.

Dat is nou het mooie van een mens we zijn geen robots die het allemaal goed doen bij een bepaalde manier(broncode).

MvG Ron

Berichten: 62

Re: Studiemethode

Ik doe ook schriftelijk studeren maar dat kost toch heel veel tijd. Ik onthoud het materiaal beter als ik een samenvatting of de belangrijk punten opschrijf.

Ik ben niet overtuigd dat dit het best methode voor me is omdat vak ik niet genoeg tijd heb om alle de materiaal door te nemen.

Iedereen is inderdaad verschillend maar we kunnen wat van elkaar leren ;)

Berichten: 311

Re: Studiemethode

Hoe wil je een oefentententamen mondeling oefenen als je bijvoorbeeld een integraal moet oplossen of een molecuul moet tekenen of een grafiek?

Zelf ben ik trouwens weer visueel ingesteld, dus schrijven heeft voor mij wel een pluspuntje (kan ik het nalezen).

Berichten: 2.746

Re: Studiemethode

denken is het belangrijkste als je studeert, hou je hoofd erbij. Iets overscrijven zonder nadenken is puur tijdverlies

Berichten: 311

Re: Studiemethode

Ja, dat is natuurlijk waar.

Reageer