nitriet--->nitraat.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 42

nitriet--->nitraat.

hallo,

wie kan mij vertellen hoe ik natriumnitriet (NaNO2 kan omzetten in natriumnitraat (NaNO3)? ik wil dit namelijk gebruiken voor een voedingsmedium.

B.v.D,

lars.

weet er misschien ook iemand hoe ik er dan kaliumnitraat van kan maken?, dat schijnt beter te zijn voer planten

Berichten: 3.145

Re: nitriet--->nitraat.

Omzetting naar natriumnitraat is vrij eenvoudig. Toevoegen van waterstofperoxide is voldoende.

NaNO2 + H2O2 --> NaNO3 + H2O

Je moet echter wel een overmaat waterstofperoxide gebruiken en na de reactie flink uitkoken om alle overmaat peroxide kapot te maken. Je plantjes zullen dat peroxide nl. niet zo waarderen.

Om er kaliumnitraat van te maken is erg lastig. Ik zie zo niet een eenvoudig uit te voeren methode om er het kaliumzout van te maken.

Sowieso zou ik dat natriumnitriet niet gebruiken voor zo'n eenvoudige toepassing als plantenmest. Natriumnitriet is een heel interessante stof waar je heel veel leuke experimenten mee kunt doen en waar je niet zo heel gemakkelijk aan kunt komen. Om daar het niet zo spannende nitraat van te maken is eigenlijk toch wel jammer.

Je kunt voor je planten ook gewoon kunstmest halen. Als je nitraatmeststof wilt, koop dan KAS, dat is ca. 80% ammoniumnitraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: nitriet--->nitraat.

hoi woelen,

ik heb het NaNo2 in vaste vorm, ik wilde daarom een klein gedeelte daarvan omzetten in NaNO3, en dat in KNO3, dus erg zonde is het niet, vind ik. ik wil zelf KNO3 maken omdat het me wel leuk lijkt, ik kan er dan natuurlijk ook weer dingen van leren, zou je me daarom toch willen vertellen hoe ik NaNO3 omzet in KNO3.

gr. lars.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nitriet--->nitraat.

Nee, smoesjes. Bij het openen van het topic lijkt het nog beter voor de planten, nu lijkt het je ineens leuk. Kleine hoeveelheden zijn waardeloos als mest. Dit gaat dus op slot.

Lees de Algemene Regels nog eens!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.

Gesloten