KNO3 als meststof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 13

KNO3 als meststof

beste mensen,

ik ben opzoek naar de manier om NaNO3 om te zetten in KNO3, ik wil dit gebruiken in kleine hoeveelheden in een voedingsmedium voor planten, het gaat echt maar om een hele kleine hoeveelheid(namelijk voor in petrischalen).

bij voorbaad dank,

biohazard.

Berichten: 2.035

Re: KNO3 als meststof

Echt voor plantjes? -> klik ;)

Berichten: 219

Re: KNO3 als meststof

Ik denk dat je beter naar een tuincentrum kan gaan om KNO3 te kopen. Dit is namelijk goedkoper als alle tijd en materialen die je er in moet steken om KNO3 te maken.

P.S. Denk aan je subs

EDIT: The Herminator, je was me voor

Berichten: 13

Re: KNO3 als meststof

kunnen jullie niet gewoon vertellen hoe je KNO3 maakt?, ik wil het namelijk in een mooi helder voedingsmedium gebruiken. het moet dan niet zo'n vieze bruine smurrie worden :P

p.s., kun je dan zuiver KNO3 bij een tuincentrum kopen?? ;)

Berichten: 2.746

Re: KNO3 als meststof

welke plantjes wil je kweken?

Berichten: 3.145

Re: KNO3 als meststof

Als jij wel aan NaNO3 kunt komen, dan kun je ook wel aan KNO3 komen lijkt mij. Het maken van KNO3 uit NaNO3 is inderdaad een vreselijk iets en echt niet de moeite waard.

De enige manier die ik zie is om eerst salpeterzuur te maken uit de NaNO3 (wat wel te doen is, maar behoorlijk link is en destillatie apparatuur vereist van 100% glas, dus geen rubberen stopjes, slangetjes e.d.) en dat vervolgens met een stof als KOH of K2CO3 omzetten naar KNO3. Erg omslachtig en tamelijk link. Andere mogelijkheden zie ik niet.

@biohazard: Waarom zou trouwens je voedingsbodem met het natriumzout een bruine smurrie worden en met het kaliumzout mooi helder blijven? Dat zie ik niet helemaal.

Of wil je KNO3 maken om BP te kunnen maken? Als dat zo is, zeg dat dan maar gewoon eerlijk. Wie weet krijg je dan nog wel meer hulp dan nu. Er zijn in het verleden te vaak van dit soort vragen over oxidatoren geweest en zolangzamerhand wordt iedereen een beetje achterdochtig bij dit soort vragen (om begrijpelijke reden) ;) . Ik heb niks tegen dit soort experimenten, maar ik wil wel graag weten of dat je intenties zijn of niet.

Berichten: 13

Re: KNO3 als meststof

ik ben niks van plan met een BP ofzo. ik heb trouwens niet gezegd dat het van het natriumzout een bruine smurrie wordt, maar omdat de mest van een tuincentrum vanalles door elkaar is.(meestal bruin van kleur volgens mij).

maargoed, ik zou het dus kunnen maken met HNO3 en KOH, dat heb ik namelijk wel.

kerckhof: ik wil "syngonium arrow" gaan kweken, m.b.v. kunstmatige weefselkweek.

Berichten: 2.035

Re: KNO3 als meststof

ik wil het namelijk in een mooi helder voedingsmedium gebruiken. het moet dan niet zo'n vieze bruine smurrie worden


Maakt dit dan wat uit voor de kwaliteit van de voedingsbodem? Het gaat er toch om of je plantjes er goed in groeien? ;)

Berichten: 13

Re: KNO3 als meststof

het maakt niet ui nee voor de kwaliteit, maar ik vind dat het dan gewoon mooier oogt, misschien niet geloofwaardig maar ik vind dat gewoon veel mooier en daarom wil ik het zo doen.

p.s.: het is me al gelukt om KNO3 te maken.

Berichten: 2.035

Re: KNO3 als meststof

Wilco had al afdoende antwoord gegeven, in beide "KNO3-topics"! ;)

Berichten: 13

Re: KNO3 als meststof

we werken inderdaad aan een schoolopdracht, maargoed nu dat duidelijk is hoeven we het verder nergens meer over te hebben (behalve over chemie dan :P ;) ), in ieder geval bedankt voor de tip van HNO3 en KOH, dat heb ik al geprobeerd, wel een beetje een heftige reactie(rustig maar, er is niks gebeurd) maar men KNO3 heb ik nu dus, kan ik eindelijk aan de slag met m'n medium,

biohazard

ook namens lars van bokhoven bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: KNO3 als meststof

Is niets meer dan een zuur-base reactie, dus niet ineens 100 ml 1M KOH erbij kiepen dus ;)

Berichten: 13

Re: KNO3 als meststof

ik doe het heel geleidelijk aan, druppeltje voor druppeltje, maar dan ontstaat er toch wel gewoon KNO3? , ik dacht van wel namelijk: HNO3+KOH--> H2O+KNO3, dit klopt toch?

Berichten: 3.145

Re: KNO3 als meststof

Ja hoor, je krijgt gewoon KNO3. Als je ineens een flinke hoeveelheid KOH toevoegt aan geconcentreerd HNO3, dan krijg je ook KNO3, maar tevens een verbrand gezicht, niet-ziende ogen en nog wat van dat soort bijverschijnselen als de reactie niet goed wordt uitgevoerd ;) .

Ik zou dit met grote voorzichtigheid doen, er komt een hoop warmte vrij en de boel kan gemakkelijk aan de kook raken. Oppassen dus. Tevens zou ik een pH-indicator gebruiken. Voeg een drup phenolphtaleine toe en voeg dan druppelsgewijs geconcentreerde KOH oplossing toe aan matig geconcentreerd zuur (bijv. 3 M), totdat de vloeistof roze wordt (dat gebeurt van de ene op de andere druppel). Dan voeg je weer een druppel geconcentreerd HNO3 toe en dan ga je indampen. Op deze manier krijg je KNO3, met maar heel weinig HNO3 er in.

De ruwe KNO3 ga je vervolgens oplossen in zo weinig als mogelijk kokend water en dan laat je het afkoelen. Je krijgt dan vrijwel zuivere kristallen KNO3, de rest kun je nog indampen voor verdere opbrengst, maar dat is minder zuiver.

Op bovengenoemde manier kun je op relatief veilige manier KNO3 maken.

Berichten: 13

Re: KNO3 als meststof

bedankt woelen,

ik voer de proef uit in een erlenmeyer, achter een plaat plexiglas. ik laat druppelsgewijs HNO3 bij een KOH opl. vallen, dit resulteert toch ook in KNO3?,is het verder wel veilig genoeg, zoals ik het doe?

Reageer