Lastige berekening of niet?!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 79

Lastige berekening of niet?!

Ik had laatst met de AAS gewerkt en had hierbij geen problemen. Alhoewel dat wel bleek bij mijn resultaten. Deze kunt u hieronder lezen:

Maatkolf Concentratie

St. 1 0 mg/L

St. 2

St. 3

St. 4

St. 5

St. 6

St. 7

Monster 1

Monster 2

Berichten: 677

Re: Lastige berekening of niet?!

en dan?

Berichten: 79

Re: Lastige berekening of niet?!

Ik had laatst met de AAS gewerkt en had hierbij geen problemen. Alhoewel dat wel bleek bij mijn resultaten. Deze kunt u hieronder lezen:

Maatkolf................Concentratie................Correlatie coefficiënt................Absorbance................RSD %................Slope

St. 1.......................0 mg/L..........................geen...........................................0,0000........................4,16.....................geen

St. 2.......................0,0798 mg/L.................0,9996........................................???..............................0,62.....................0,2171

St. 3.......................0,1596 mg/L.................1,0000........................................???..............................0,47.....................0,2167

St. 4.......................0,2394 mg/L.................0,9995........................................???..............................1,94.....................0,2206

St. 5.......................0,3192 mg/L.................0,9994........................................???..............................0,84.....................0,2207

St. 6.......................0,3990 mg/L.................0,9985........................................???..............................0,56.....................0,2137

St. 7.......................0,4790 mg/L.................0,9993........................................0,1031........................2,55.....................0,2184

Monster 1...............0,15 mg/L....................geen...........................................???..............................0,92.....................geen

Monster 2...............0,36 mg/L....................geen...........................................???..............................0,68.....................geen

Zoals jullie kunnen zien mis ik hier de extinctie (Absorbance) van st. 2 t/m 6 & monster 1 en 2. Het apparaat gaf alleen van st. 7 wel de extinctie, omdat deze de laatste standaard is van het ijkreeks. Het apparaat gaf direct de actuele concentratie van de oplossingen.

Hierbij zou ik graag willen weten wat toch de extincties zijn van de oplossingen inclusief de monster. Het zou mij ook duidelijk zijn als ik ook een uitleg krijg waarbij ik het ook kan begrijpen.

Dus wie zou zo vriendelijk willen zijn mij te helpen met dit opdracht??

Berichten: 115

Re: Lastige berekening of niet?!

bedoel je dat er iets aan het apparaat scheelt?

Berichten: 79

Re: Lastige berekening of niet?!

nee juist niet. maar het probleem is dat hij eenmalig aan het eind van de ijkreeks alleen maar één extinctiewaarde aangeeft.

weet iemand toevallig hoe je aan de hand van de volgende waardes die er wel gegeven zijn de extincties wel te berekenen.

Re: Lastige berekening of niet?!

st 1 0.0000

st 2 0.0172

st 3 0.0344

st 4 0.0516

st 5 0.0688

st 6 0.0960

st 7 0.1032

Zover ik het kan bekijken is het een lineaire interpolatie, dit moet je in de manual van het apparaat even nakijken, met alleen een slope en geen intercept tenzij dit automatisch in de software van het apparaat gedaan wordt en dit levert de bovenstaande extincties op.

Berichten: 79

Re: Lastige berekening of niet?!

Gerard schreef: st 1 0.0000

st 2 0.0172

st 3 0.0344

st 4 0.0516

st 5 0.0688

st 6 0.0960

st 7 0.1032

Zover ik het kan bekijken is het een lineaire interpolatie, dit moet je in de manual van het apparaat even nakijken, met alleen een slope en geen intercept tenzij dit automatisch in de software van het apparaat gedaan wordt en dit levert de bovenstaande extincties op.
maar de gegevens die je verwerkt heeft als corr. coef. 1,000

maar de probleem is dat mijn corr. coef. niet alleen 1,000 is maar ook meerdere.

Re: Lastige berekening of niet?!

Dit is zover als ik kan gaan op basis van de gegevens die je hebt gegeven.

De corr.eff is inderdaad 1, maar als bijv de metingen in duplo zijn gedaan dan kan dat de afwijkingen al verklaren.

Maar het is al eigenaardig dat je een corr. eff. per standaard berekend, dit doe je gewoonlijk voor de totale ijklijn. Dus zoek de manual op en kijk nam wat de software precies doet

Reageer