niet geleidbaar water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

niet geleidbaar water

Ik heb een vraagje,

hoe heet water wat 100% niet geleidbaar is (is dat niet deionizeerd water)

dus als je bijvoorbeeld een fohn in gooit dat je dan niet geelectrocuteerd wordt

en hoe kom je aan 500 liter

mijn vader wilde dit graag weten voor zijn werk

Berichten: 13

Re: niet geleidbaar water

Ik denk dat je gedestilleerd water bedoeld...

Hoe je aan 500L komt zo ik niet weten

Berichten: 2.035

Re: niet geleidbaar water

Nee, in gedestilleerd waren zitten nog allemaal geleidende mineralen. Water waar deze uitgehaald zijn heet gedemineraliseerd water, maar ook hier zit helaas altijd nog wel wat in....

Totaal niet-geleidend water bestaat bijna niet, het probleem is dat wanneer je water helemaal zuiver maakt, het meteen CO2 en O2 uit de lucht opneemt, lees deze topic (en vooral mijn posts daarin!) maar eens goed door -> klik 8-)

Re: niet geleidbaar water

in gedestilleerd waren zitten nog allemaal geleidende mineralen


?????? 8-)

organische verontreinigingen oke maar....

Berichten: 5

Re: niet geleidbaar water

kan het misschien ook niet ultrapuur water zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: niet geleidbaar water

Zelfs ultrapuur water bevat 10-7 mol/liter zeer mobiele H+ ionen.

Berichten: 2.035

Re: niet geleidbaar water

in gedestilleerd waren zitten nog allemaal geleidende mineralen
?????? 8-)

organische verontreinigingen oke maar....
Inderdaad, mineralen... waarom denk je dat ze de naam "gedemineraliseerd water" hebben bedacht? Daar zijn bijna alle mineralen uit verwijderd (< 5 a 10 ppm), maar niet uit gedestilleerd water!

Lees toch nog maar even die andere topic door, daar heb je zelf in mee-gediscussieerd! :)

Re: niet geleidbaar water

Ja dat topic
In principe niet.. het is allebei zuiver water. Gedestileerd water is door destillatie verkregen en bij gedeminiralisseerd water is door een ionenwisselaar het (kraan)water gezuiver. Gedestilleerd water is over het algemeen zuiverder.


Mineralen meedestilleren, die techniek ken ik niet.

Berichten: 2.035

Re: niet geleidbaar water

Mineralen meedestilleren, die techniek ken ik niet.
Als je nou in plaats van flauwe opmerkingen te plaatsen het door mij geciteerde topic eens echt doorleest, zou je zien waar die vandaan komen [!]

Alle aanwezige ionen kunnen recombineren tot mineralen, en je krijgt ze alleen uit water d.m.v. filtratie of osmose... dan heb je gedemineraliseerd water, en zelfs daarin zitten blijkbaar nog altijd 5 a 10 ppm ionen (ook weer door absorptie uit de lucht, en waarschijnlijk ook wat absorptie van het oppervlak van je bewaarvat/fles)! 8-)

Re: niet geleidbaar water

Sorry Herman dat het flauw overkwam . 8-)

Gedestilleerd water is van betere kwaliteit dan gedemineraliseerd water, wij gebruiken reversed osmose water als input voor ons milli-Q water wat gelijkgesteld wordt met dubbelgedestilleerd water.

Mineralen Ca,Mg,Fe,Mn etc komen bij destillatie echt niet over

Milli-Q en gedestilleerd water zijn inderdaad zeer gevoelig voor CO2 opname zoals je in het andere topic hebt uitgelegd maar met CO2 alleen krijg je geen mineralen terug in je water en door koken kun je het weer verdrijven.

Opname van mineralen uit de wand van de container is wel een optie maar als je het bewaard in kunststofflessen en snel verbruikt is dat probleem minimaal.

Ligt hier misschien een definitieprobleem achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: niet geleidbaar water

Maar kortom, water wat geen geleiding vertoond bestaat dus niet. Water heeft altijd een lage concentratie H+ en OH- ionen die ontstaan door dissociatie van water zelf.

Berichten: 2.035

Re: niet geleidbaar water

Ligt hier misschien een definitieprobleem achter?
Dat is me inmiddels duidelijk... als je het internet afschuimt zie je dat op de ene plaats demi als het "zuiverst" wordt beschouwd, en op andere plaasten gedestilleerd water.....

Vreemd is dat ik wel voor demi "zuiverheidswaardes" vindt ( 5 a 10 ppm mineralen), maar niet voor gedestilleerd water... ook al slecht gedefinieerd dus! Wat gebruiken jullie voor maximale ppm waardes voor mineralen/ionen in dubbel gedestilleerd?
Maar kortom, water wat geen geleiding vertoond bestaat dus niet. Water heeft altijd een lage concentratie H+ en OH- ionen die ontstaan door dissociatie van water zelf.
En koolzuur door CO2-absorptie... hoe "zuiverder" je het water maakt, hoe harder het CO2 gaat absorberen! 8-)

Reageer