onvolledige verbranding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 6

onvolledige verbranding

in mijn schrift van chemie staat voor onvolledige verbranding :

Reagentia ----> Reactieproducten

CH4+O2 ------> C+H2O+CO2+CO

methaan+dizuurstof----> koolstof+water+koolstofdioxide+koolstofmonooxide

maar in mijn boek staat

Reagentia ------>Reactieproducten

CH4 + O2 --------> C+H2O

methaan + dizuurstof -----> koolstof + water

Wat is het nu eigenlijk? ik heb morgen exaam chemie 8-)

Berichten: 30

Re: onvolledige verbranding

De eerste reactievergelijking ziet er beter uit, maar je moet wel rekening houden met de stoechiometrie.

Typisch aan een onvolledige verbranding is vorming van CO. Bij volledige verbranding zal enkel CO2 gevormd worden.

Berichten: 857

Re: onvolledige verbranding

Het kan beide...

een volledige verbranding betekend dat er CO2 + H2O vrijkomt. Wanneer dit niet het geval is spreekt met van een onvolledige verbranding.

Zelf vind ik reactie 1 aannemelijker dan reactie 2. Een onvolledige verbranding gaat vrijwel altijd samen met de vorming van CO

Edit: Farmacistje was me net voor

Berichten: 6

Re: onvolledige verbranding

mijn boek heeft het dus fout .

als die morge vraagt om de reactie van een onvolledige verbranding zal ik schrijven : CH4+O2-->C+H2O+CO2+CO

Thx

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: onvolledige verbranding

Het boek zit niet fout maar is onvolledig 8-)

Berichten: 857

Re: onvolledige verbranding

Je boek heeft het niet fout maar een onvolledige verbranding gaat BIJNA altijd gepaart met de vorming van CO.
als die morge vraagt om de reactie van een onvolledige verbranding zal ik schrijven : CH4+O2-->C+H2O+CO2+CO
schrijf dat maar niet op..dat is namelijk fout. Zoals al gezegt moet je wel de reactievergelijking kloppend maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: onvolledige verbranding

<table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderator opmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'>@blablaa: let je even op het gebruik van sub- en superscript? Zie de help.</td></tr></table><div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: onvolledige verbranding

Wat moet ik dan opschrijven? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: onvolledige verbranding

Je weet toch wel hoe je die reactie kloppend moet krijgen? Links hetzelfde aantaal atomen als rechts.

Berichten: 6

Re: onvolledige verbranding

weet wel hoe ik het moet doen maar ben lui 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: onvolledige verbranding

weet wel hoe ik het moet doen maar ben lui :)
Ja ehh, zo zijn we niet getrouwd hoor. Afbeelding 8-)

Topic gesloten totdat je me via email kan overtuigen dat je wèl zelf moeite wil doen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten